• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teknik i grundskola, En studie om utbildningens roll för lärarnas undervisning

Abstract
Syftet med vårt arbete är att undersöka om vilken roll utbildningen spelar för lärarens teknikundervisning i grundskolan. Vi vill undersöka eventuella hinder som kan påverka teknikundervisningen. Vidare vill vi undersöka hur lärare förhåller sig till kursplanen i teknik och deras eventuella tankar och önskemål. Anledningen till att vi vill undersöka de frågställningar som vi nämnt ovan är att vi under vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU) observerat vissa brister, så som schemalagd tid och material. Många lärare verkar också omedvetna om att teknik integreras i andra skolämnen. Vi tycker att det är oroväckande att teknikundervisningen ofta är osynlig. För att komma fram till svar på våra ställda frågor i undersökningens syfte använde vi oss av en blandning av enkätfrågor och kvalitativ intervju av tre grundskollärare. Litteraturgenomgången hade till syfte att ta reda på vilken kunskap och vilka teorier som redan finns på området i vår undersökning. Med enkätfrågorna vill vi ta reda på lärarens förhållningssätt till skolämnet teknik. Med intervjuer vill vi fördjupa oss i de centrala frågor som är beskrivna i vårt syfte och förstärka våra antaganden i studien. I studien kom vi fram till att respondenternas förhållningssätt till skolämnet teknik är mindre beroende av deras utbildning inom ämnet teknik. Respondenterna tycker att det är lätt och okomplicerad att integrera teknik i andra skolämnen. Däremot ligger möjligheten till fortbildning högt på lärarnas önskelista. Dessutom pekade lärarna i undersökningen på några aktuella hinder i deras skolor.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19969
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19969_1.pdf (344.8Kb)
Date
2009
Author
Sarizadeh, Elaheh
Farnaud, Jamileh
Sarchami, Mitra
Keywords
0
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV