• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det måste få vara lite klurigt, fröken! En fallstudie där en lärare möter elever i årskurs 5, som tidigt nått målen i matematik.

Abstract
Syftet med vår undersökning är att få inblick i hur en lärare ger utvecklingsstöd till elever som tidigt nått målen i matematik. Många lärare säger att det är resurser som saknas för att ha möjlighet att utmana elever som tidigt har nått målen i matematik (Pettersson, 008). Resurserna används istället för att hjälpa de elever som inte beräknas nå målen. Vi anser att det är självklart att det skall läggas resurser på dessa elever men skolan måste även ta ansvar för att elever som redan har nått målen skall få stöd i sin fortsatta kunskapsutveckling. Enligt Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94) skall undervisningen anpassas till varje individs behov och förutsättningar (Utbildningsdepartementet, 006). Det finns en risk att elever som tidigt nått målen inte utvecklar en god studieteknik om de inte får ta sig an meningsfulla och utmanande uppgifter i skolan (Engström, 005). Vi gav en lärare möjlighet att undervisa en mindre grupp elever som tidigt nått målen i matematik. Vårt intresse av det specifika fallet ligger till grund för vårt val av att arbeta med en fallstudie som forskningsstrategi (Stake, 000). Fallstudien sträcker sig över en treveckorsperiod där vi genom observationer, intervjuer och lärarens skriftliga reflektioner tar del av hennes arbete. Dessa forskningsinstrument trianguleras för att belysa vårt forskningsområde ur olika perspektiv. Vårt resultat tyder på att när en lärare ger utvecklingsstöd till elever genom att låta dem få möjlighet att arbeta i grupper där alla befinner sig på ungefär samma kunskapsnivå kan de berika varandras lärande. Dessutom kunde vi se att elevernas engagemang och arbetsglädje ökade då de fick uppgifter som var anpassade till deras kunskapsnivå.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19970
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19970_1.pdf (361.3Kb)
Date
2009
Author
Agrell, Linda
Dahlén, Erica
Keywords
specialundervisning
matematik
särskilt stöd
beg
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV