dc.description.abstract | Studiens övergripande syfte är att analysera vilken roll några betydelsefulla faktorer har på hur högstadieelever i
gruppsamverkan kommer till konsensus om lösningen för ett rikt matematiskt problem. De faktorer som studeras
är grupp-processens och tidsramens betydelse samt för- och nackdelar med en kunskapsmässigt heterogen
gruppkonstellation.
Undersökningen har genomförts som en fallstudie, där triangulering använts för att studera frågeställningarna
utifrån olika perspektiv. Elever i två högstadieklasser har vid tre tillfällen arbetat med problemuppgifter där tre
lektioner avsatts per problem. Datainsamling och analys har skett utifrån insamlade enskilda elevlösningar och
grupplösningar, audio- och videoinspelade observationer, enkäter samt audioinspelade intervjuer.
Resultaten visar att gruppen vid framtagande av grupplösningen i första hand strävar efter att få alla i gruppen att
förstå de enskilda lösningarna. Därefter utgår gruppen från de elevlösningar som löst flest av deluppgifterna och
som är mest lättbegripliga. I de fall då gruppen löser fler deluppgifter än vad gruppmedlemmarna enskilt klarat,
bygger gruppen som regel vidare på de lösningsstrategier som eleverna enskilt har påbörjat. Studien indikerar att
mycket tid bör avsättas för gruppdiskussionen, då observationer visar att eleverna efter att de bedömer sig vara
klara med uppgiften, börjar analysera problemet och sin egen lösning mer på djupet. Arbete i heterogena grupper
visar att högpresterande elever ofta får förklara sina lösningar för övriga elever men inte själva får motsvarande
kunskapsmässiga utmaning. Studien indikerar att dessa elever kunskapsmässigt skulle få ut mer av att arbeta i
homogena grupper, vilket avviker från den refererade forskningen. Inte heller forskningens syn att
medelpresterande elever blir passiva i heterogena grupper bekräftas i studien då dessa deltar lika aktivt som
övriga i gruppen.
Studien visar att denna arbetsform i hög utsträckning uppfyller de ledord om kommunikation och lärande genom
problemlösning som återspeglas i skolans styrdokument och att den är ett bra komplement till övrig
matematikundervisning.
i | sv |