Hälsans betydelse för elever i grundskolans tidigare skolår
Abstract
Bakgrund: Vi anser att hälsa är av avgörande betydelse för allt lärande i skolan varför vi valde detta som vårt
forskningsobjekt. Vårt ansvar som blivande lärare är att förvalta och förmedla det vi anser vara
överensstämmande med läroplanen och som är grundläggande för att utveckla bästa möjlighet till lärande i
skolan.
Problemformulering: Hur beskriver litteraturen faktorer som kan påverka hälsoaspekten när det gäller elevers
lärandeprocesser i grundskolans tidigare skolår? Hur upplever elever värdet av hälsoaspekten i sitt lärande?
Syfte: Att undersöka vilket värde lärande om hälsoaspekten har för eleverna i grundskolans tidigare skolår
genom att beskriva hur litteraturen beskriver faktorer som kan påverka hälsoaspekten vad gäller elevers lärande
och beskriva hur eleverna i vår studie upplever värdet av hälsoaspekten i sitt lärande.
Metod: Vi använder oss av sex kvalitativa elevintervjuer för att undersöka elevers uppfattning om ämnet hälsa i
skolan.
Resultat: Litteraturen visar på olika faktorer som är av avgörande betydelse för ämnet hälsa och det stämmer
med vad vi kommit fram till i vår studie.
Det råder samband mellan olika faktorer och deras påverkan på hälsa i skolan. Eleverna i vår studie har
uppfattningen att hälsa till störst del utövas på idrotten, vilket tyder på att hälsa inte integrerats i hela
verksamheten. Ämnet hälsa borde få mer utrymme i skolverksamheten med bakgrund av vad vår studie visar
och vad litteratur och forskning anser om ämnets betydelse.
Lärarens roll är betydelsefull för hälsa i skolan.
Betydelse för läraryrket: Hälsa är grundläggande för allt lärande i skolan. Vi anser att det är i de tidigare
skolåren som grunden läggs till elevers lärande om hälsa varför betydelsen är stor då.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Berghald, Cathrin
Dehlryd, Marie
Keywords
Hälsa
idrott
motion
kost
sömn
stress
Language
sv