Barnsyn, kunskap, lärande och tematiskt arbetssätt. En jämförande analys av Lpo 94, Reggio Emilia-, Freinet- och Bifrostpedagogik.
Abstract
Syfte och forskningsfrågor
Vårt övergripande syfte med studien är dels att beskriva och analyser på vilket sätt Reggio Emilia,
Freinetrörelsen samt Bifrost formulerar sig om barnsyn, kunskapssyn och lärande samt tematiskt
arbete dels om dessa förhållningssätt är förenliga med läroplanens syn på detsamma. Genom studien
vill vi utveckla en vidgad förståelse för tematiskt arbete utifrån de tre valda pedagogiska
förhållningssätten Reggio Emilia, Freinetrörelsen och Bifrost. Nedan redovisas studiens
forskningsfrågor:
•Vilken syn på barn, lärande, kunskapande och tematiskt arbete har Reggio Emilia,
Freinetrörelsen samt Bifrost?
•Har valet av de ovan nämnda pedagogiska förhållningssätt någon betydelse för möjligheten till
uppfyllelse av skolans uppdrag gentemot eleven i enlighet med läroplanen Lpo 94?
Metod
Vi har i denna uppsats valt att arbeta utifrån en kvalitativ forskningsansats där vi, via en
litteraturstudie samt kvalitativa intervjuer svarar på vårt syfte och forskningsfrågor. Vår teoretiska
ansats är inspirerad av en diskursanalytisk teori.
Resultat
Utifrån den genomförda analysen av litteratur samt intervjuresultat har vi kommit till slutsatsen att
valet av pedagogiskt förhållningssätt kan ha betydelse för uppfyllandet av skolans uppdrag gentemot
eleven. Diskurserna inom samtliga tre pedagogiska förhållningssätt har många likheter med Lpo 94
men ingen av dem är helt förenliga med densamma och detsamma gäller respondenternas verbala
utsagor. Dessutom är diskurserna inte enhetliga utan består av diverse blandningar.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Nyckel, Susanne
Burlin, Marie
Keywords
Barnsyn
kunskap
lärande
tematiskt arbetssätt
R
Language
sv