Vilka kunskaper tar elever med sig efter ett besök på Nordens Ark?
Abstract
Sammanfattning
Nordens Ark är en park för bevarandet av utrotningshotade djur. Målet med verksamheten är: 1.
avel och uppfödning, . återinplantering när så är möjligt, 3. forskning och utbildning, samt 4.
sprida information som skapar förståelse för behovet av insatser. En av de viktigaste delarna av
Nordens Arks arbete är således att sprida information om djurens situation, den mänskliga
påverkan på djurens fortlevnad samt hur Nordens Ark jobbar för att motverka denna.
Denna undersökning syftar till att ta reda på hur elever som besökt Nordens Ark tillgodogjort
sig det budskap Nordens Ark förmedlar, vad eleverna minns av besöket, samt hur de upplevt
besöket. Dessutom studeras om det förekommer några skillnader beroende på t.ex. elevernas
ålder eller resans längd. Genom en enkätstudie bland tre skolklasser i olika åldrar från lågstadiet
till gymnasiet, c:a två månader efter deras besök, har en kartläggning av elevernas kunskaper
och minnen av besöket gjorts.
Undersökningen avser att ge ett faktaunderlag, om än begränsat, för Nordens Arks fortsatta
pedagogiska arbete. Samtidigt som den delen undersöks kan även en del intressanta slutsatser
dras kring besökets nytta för de besökande lärarna.
Antalet elever i undersökningen är allt för litet för att kunna ge mer än en fingervisning kring
vad som nått ut till eleverna. Dock kan man säga att, inom den undersökta populationen, är det
få som minns syftet till varför Nordens Ark finns. Man ser också att eleverna har svårt att förstå
varför djur är hotade. Saker man i stället minns är favoritdjur och/eller djuren i största
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Sporrong, Gunnar
Keywords
kunskap
kunskapsinhämtning
inlärning
studiebe
Language
sv