• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vilka kunskaper tar elever med sig efter ett besök på Nordens Ark?

Abstract
Sammanfattning Nordens Ark är en park för bevarandet av utrotningshotade djur. Målet med verksamheten är: 1. avel och uppfödning, . återinplantering när så är möjligt, 3. forskning och utbildning, samt 4. sprida information som skapar förståelse för behovet av insatser. En av de viktigaste delarna av Nordens Arks arbete är således att sprida information om djurens situation, den mänskliga påverkan på djurens fortlevnad samt hur Nordens Ark jobbar för att motverka denna. Denna undersökning syftar till att ta reda på hur elever som besökt Nordens Ark tillgodogjort sig det budskap Nordens Ark förmedlar, vad eleverna minns av besöket, samt hur de upplevt besöket. Dessutom studeras om det förekommer några skillnader beroende på t.ex. elevernas ålder eller resans längd. Genom en enkätstudie bland tre skolklasser i olika åldrar från lågstadiet till gymnasiet, c:a två månader efter deras besök, har en kartläggning av elevernas kunskaper och minnen av besöket gjorts. Undersökningen avser att ge ett faktaunderlag, om än begränsat, för Nordens Arks fortsatta pedagogiska arbete. Samtidigt som den delen undersöks kan även en del intressanta slutsatser dras kring besökets nytta för de besökande lärarna. Antalet elever i undersökningen är allt för litet för att kunna ge mer än en fingervisning kring vad som nått ut till eleverna. Dock kan man säga att, inom den undersökta populationen, är det få som minns syftet till varför Nordens Ark finns. Man ser också att eleverna har svårt att förstå varför djur är hotade. Saker man i stället minns är favoritdjur och/eller djuren i största
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/19979
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_19979_1.pdf (379.9Kb)
Date
2009
Author
Sporrong, Gunnar
Keywords
kunskap
kunskapsinhämtning
inlärning
studiebe
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV