Att läsa med glädje - en intervjustudie av åtta pedagogers arbete med barn och läsning
Abstract
Sammanfattning:
Syfte och frågeställningar
Uppsatsens syfte är att belysa hur pedagoger arbetar för att skapa och behålla läslust hos barn i de yngre
åldrarna. Frågeställningarna är:
Hur resonerar pedagoger om läslust?
Hur kan pedagoger främja läslust hos barn i de yngre åldrarna?
Metod
Detta är en kvalitativ intervjustudie med åtta pedagoger verksamma inom förskola och skola. Utifrån deras
subjektiva svar av sina erfarenheter kring det pedagogiska arbetet med barn och läsning söks svar på hur läslust
kan främjas hos barn i de yngre åldrarna samt hur dessa pedagoger resonerar kring läslust. Analysen har
genomförts genom läsning av det transkriberade intervjumaterialet. Rapporten är skriven utifrån ett
sociokulturellt perspektiv och stöder sig på tidigare forskning i ämnet samt erfarenheter från vår
verksamhetsförlagda utbildning.
Resultat
Studien visar att läslust kan uppstå då barn får tid till att läsa och då pedagoger utgår ifrån barns erfarenhetsvärld
i arbetet med läsning. Ytterligare en viktig faktor är samtal och reflektion kring texter. Samtliga tillfrågade
pedagoger i studien anser att läsning är viktigt för barn och att läslust innebär att barn känner glädje inför att läsa,
att de läser mycket och av eget intresse.
Relevans för läraryrket
Läslust är betydelsefullt för människan därför att läsning berikar våra liv och vidgar våra perspektiv på världen.
Läsförmågan utvecklas genom läsning och därmed är det viktigt att ha läslust även för detta ändamål. Vår
målsättning är att studien ska utgöra ett bidrag till utbildningsvetenskaplig forskning och vår förhoppning är att
studien kan leda till en ökad medvetenhet om vikten av att barn finner glädje i sin läsning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Gustafsson, Karin
Eriksson, Stina
Keywords
Boksamtal
läsning
läslust
reflekterande läsning
Language
sv