dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med studien är att utifrån intervjuer med lärare på två skolor, inom samma sociala upptagningsområde, ge
en jämförande bild av deras erfarenheter ifrån åldershomogen respektive åldersblandad verksamhet i de tidiga
skolåren (F-5). Studien gör inte anspråk på att utse den vinnande organisationsformen, utan intresset ligger
snarare i att ta reda på vad lärarna ser för möjligheter och svårigheter inom de båda organisationsformerna.
Forskningsfrågan är: Vilka pedagogiska och sociala aspekter väljer lärarna att framhålla när de resonerar kring
åldershomogen respektive åldersblandad organisationsform?
I studien används en kvalitativ intervjumetod där 14 verksamma lärare delger sina erfarenheter från
åldershomogen respektive åldersblandad organisationsform. Frågeguiden var indelad i huvudfrågor som följdes
upp utifrån lärarnas resonemang. Därefter transkriberades intervjuerna och materialet analyserades i omgångar
för att slutligen sammanställas i de områden som frågeställningen omfattade, pedagogiskt och socialt perspektiv.
Studiens teoretiska utgångspunkt utgår från den sociokulturella teorin.
Resultatet av studien visar att olika synvinklar lyfts fram inom samma områden, men värderas av lärarna inom
de båda organisationsformerna på olika sätt. Gemensamt framhåller lärarna i de båda organisationsformerna
dock att företeelser kan ses ur olika perspektiv beroende på vilken elev eller situation som avses.
Betydelsen studien har för läraryrket är insikten om vikten av att vara en reflekterande lärare. Därmed ges
förutsättningar för att kunna se och lyfta fram det som är positivt i en organisationsform, samtidigt som man
måste vara medveten om de svagheter och svårigheter som denna kan föra med sig. Ingen organisationsform är
optimal för alla elever, men lärare kan göra det bästa för varje elev genom att se dess förutsättningar och behov
från olika perspektiv. Kanske är det, som många av lärarna påpekar, innehållet i undervisningen som är det
viktiga? | sv |