Show simple item record

dc.contributor.authorSvensson, Annikasv
dc.contributor.authorZackrisson, Christasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:31:40Z
dc.date.available2009-04-08T10:31:40Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19981
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med studien är att utifrån intervjuer med lärare på två skolor, inom samma sociala upptagningsområde, ge en jämförande bild av deras erfarenheter ifrån åldershomogen respektive åldersblandad verksamhet i de tidiga skolåren (F-5). Studien gör inte anspråk på att utse den vinnande organisationsformen, utan intresset ligger snarare i att ta reda på vad lärarna ser för möjligheter och svårigheter inom de båda organisationsformerna. Forskningsfrågan är: Vilka pedagogiska och sociala aspekter väljer lärarna att framhålla när de resonerar kring åldershomogen respektive åldersblandad organisationsform? I studien används en kvalitativ intervjumetod där 14 verksamma lärare delger sina erfarenheter från åldershomogen respektive åldersblandad organisationsform. Frågeguiden var indelad i huvudfrågor som följdes upp utifrån lärarnas resonemang. Därefter transkriberades intervjuerna och materialet analyserades i omgångar för att slutligen sammanställas i de områden som frågeställningen omfattade, pedagogiskt och socialt perspektiv. Studiens teoretiska utgångspunkt utgår från den sociokulturella teorin. Resultatet av studien visar att olika synvinklar lyfts fram inom samma områden, men värderas av lärarna inom de båda organisationsformerna på olika sätt. Gemensamt framhåller lärarna i de båda organisationsformerna dock att företeelser kan ses ur olika perspektiv beroende på vilken elev eller situation som avses. Betydelsen studien har för läraryrket är insikten om vikten av att vara en reflekterande lärare. Därmed ges förutsättningar för att kunna se och lyfta fram det som är positivt i en organisationsform, samtidigt som man måste vara medveten om de svagheter och svårigheter som denna kan föra med sig. Ingen organisationsform är optimal för alla elever, men lärare kan göra det bästa för varje elev genom att se dess förutsättningar och behov från olika perspektiv. Kanske är det, som många av lärarna påpekar, innehållet i undervisningen som är det viktiga?sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectOrganisationsformsv
dc.subjectpedagogiskt och socialt perspeksv
dc.titleErfarenheter från åldershomogen och åldersblandad organisationsform Intervjustudie med 14 lärare i skolår F-5sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record