Show simple item record

dc.contributor.authorAhlquist, Elisabethsv
dc.contributor.authorKarlsson, Jenniesv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:31:44Z
dc.date.available2009-04-08T10:31:44Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19984
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med examensarbetet var att göra en analys av fyra läroböcker med tillhörande lärarhandledning i matematik för årskurs 3. Vi ville undersöka hur innehållet i matematiska läromedel förhåller sig till att låta lärare och elev kommunicera matematik utifrån ett matematiskt register inom de fyra grundläggande räknesätten. Våra frågeställningar var: • Vad säger tidigare forskning om vikten av att i matematikundervisning förhålla sig språkligt utifrån matematiska ord och begrepp? • Vad säger tidigare forskning om läromedels roll i matematikundervisningen? • Hur ser innehållet i läroböcker med tillhörande lärarhandledning ut språkligt utifrån matematiska ord och begrepp och hur förhåller de sig till det matematiska undervisningsspråket? Vi har tagit del av tidigare forskning som kändes relevant för vårt examensarbetes syfte samt för att kunna svara på våra frågeställningar. Utifrån den litteratur vi har tagit del av kunde vi utforma ett analysinstrument med kriterier. För att vår analys skulle vara så tillförlitlig och relevant som möjligt valde vi att först göra en pilotstudie på en lärobok och tillhörande lärarhandledning. När kriterierna var fastställda genomförde vi vår huvudanalys på fyra läromedel. Efter att vår läromedelsanalys var genomförd konstaterade vi att läromedlen inbjuder till en kommunikativ undervisning. Läroboken med tillhörande lärarhandledning kompletterar varandra och visar upp ett varierande undervisningsspråk med ett visst matematiskt register. Vi har också utifrån vår analys kunnat konstatera att undervisningen inte endast kan bestå av att eleverna arbetar enskilt med sina läroböcker. Vi har kommit fram till att lärarhandledningen är viktig för att matematikundervisningen ska få en så varierad undervisning som möjligt. Vår tolkning är således att läromedelförlagens syn på lärarrollen är att läraren ska ha en aktiv roll i undervisningen. Läraren ska enligt oss ta en aktiv lärande roll som uppmanar eleverna att kommunicera matematik på ett varierande sätt innehållande ett matematiskt register. Enligt vårt analysresultat är detta möjligt av den handledning som läraren får av lärarhandledningen. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMatematiskt undervisningsspråksv
dc.subjectmatematiskt registsv
dc.titleUppmanar läromedel lärare och elever att kommunicera matematik? - en läromedelsanalys för årskurs 3sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record