Show simple item record

dc.contributor.authorGunnesson, Susannesv
dc.contributor.authorMagnusson, Ceciliasv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:31:44Z
dc.date.available2009-04-08T10:31:44Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19985
dc.description.abstractBakgrund Förskoleklassen infördes 1998 som en egen skolform. Förskoleklassen är frivillig för barnet men kommunen är skyldiga att erbjuda plats för barnet i skolan när det fyllt sex år. Syftet med reformen var att förskoleverksamheten och grundskolan skulle samarbeta för att få en bättre kvalité i verksamheterna samt få in förskolepedagogiken i skolans värld. SyfteUndersökningen syftar till att nå en djupare förståelse om förskoleklassen är en inkörsport till första klass. Syftet är också att titta på hur pedagogerna arbetar för att förbereda barnen i läs- och skrivinlärning, matematik samt socialt samspel. Uppsatsens syfte leder därför till följande frågeställningar: Hur arbetar pedagogerna medvetet för att förskoleklassen ska bli en inkörsport till första klass? Hur arbetar pedagogerna för att förbereda barnen i läs- och skrivinlärning, matematik samt socialt samspel? Hur är leken basen för förskoleklassens arbetssätt? = MetodSom undersökningsmetod har vi valt att genomföra kvalitativa intervjuer med pedagoger som är verksamma i förskoleklass. Vi har intervjuat sex pedagoger som är verksamma i fyra olika förskoleklasser, varav en av förskoleklasserna är integrerad med första klass. Resultat== f= î™ê= ëíìÇáÉ= Ü~ê= îá= âçããáí= Ñê~ã= íáää= ~íí= éÉÇ~ÖçÖÉêå~ë= ~êÄÉíëë®íí= î~êáÉê~ê= å®ê= ÇÉ= ìíÑ∏ê= éÉÇ~ÖçÖáëâí= ~êÄÉíÉ=á=Ñ∏êëâçäÉâä~ëëÉåK= p~ãíäáÖ~=éÉÇ~ÖçÖÉê=~åëÉê=~íí=äÉâÉå=®ê=îáâíáÖ=çÅÜ= ~íí= ÇÉí= áåíÉ= Ñ™ê= Ääá= Ñ∏ê= ëâçääáâíK= ^íí= ÇÉå= íáÇáÖ~= ä®ëJ= çÅÜ= ëâêáîáåä®êåáåÖÉå= çÅÜ= ã~íÉã~íáâÉå=®ê=Éíí=îáâíáÖí=áåëä~Ö=á=îÉêâë~ãÜÉíÉå=~åëÉê=éÉÇ~ÖçÖÉêå~K=aÉ=~åî®åÇÉê=ëáÖ= ~î=çäáâ~=ã~íÉêá~äI=ÇÉ=í~ê=ÜÉäí=ÉåâÉäí=ÇÉí=ëçã=ÇÉ=íóÅâÉê=®ê=ÇÉí=Ä®ëí~=áÑê™å=çäáâ~=ãÉíçÇÉêK= jÉíçÇÉê= ëçã= éÉÇ~ÖçÖÉêå~= å®ãåÉê= ®ê= qêìääÉI= _çêåÜçäãI= cçåçãáñI= c∏êëí~= äàìÇÉíI= cäÉñã~íÉêá~äÉíI=píçêÄçâÉå=ë~ãí=mêáÅâÄçâÉåK= = O= =sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFörskoleklassensv
dc.subjectuppdragsv
dc.subjectinkörsport/ingenmanslasv
dc.titleFörskoleklassen - det bästa ur två världar eller ett ingenmansland?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record