• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Handledarens uppdrag inom lärlingsutbildningen - en studie om strävansmålens integration i den arbetsplatsförlagda utbildningen

Sammanfattning
Vi arbetar båda inom gymnasieskolor som erbjuder lärlingsutbildningar inom olika yrkesinriktningar. Detta innebär bland annat att 50% av elevens utbildning förläggs ute på en arbetsplats där en handledare bär ett relativt stort ansvar för utbildningen. Läroplanen LPF94 innehåller mål om att skolan skall sträva efter att öka elevens initiativförmåga, samarbetsförmåga, förmåga att arbeta självständigt och flexibelt samt förmåga att reflektera. Dessa mål är också viktiga ur ett arbetsgivarperspektiv. Vårt syfte har varit att undersöka handledarnas och yrkeslärarnas uppfattningar i vilken omfattning dessa mål integreras i elevernas arbetsplatsförlagda utbildning och om det är ett område som kan behöva förbättras och utvecklas t.ex. genom handledarutbildning. Våra frågeställningar har rört handledarnas kunskaper idag om strävansmålen, i vilken omfattning de integreras i handledningen samt om handledarna saknar stöd och utbildning kring hur de kan arbeta med strävansmålen i handledningen av eleverna. För att få svar på våra frågeställningar har vi gjort en postenkätundersökning. Vår undersökningsgrupp har avgränsats till handledare och yrkeslärare inom lärlingsutbildningarna i Stenungsunds respektive Tjörns gymnasieskola. Vårt resultat visar att handledarna upplever att de arbetar oftare med strävansmålen än vad yrkeslärarna upplever att handledarna gör. De flesta av respondenterna upplevde också att handledarna hade behov av mer stöd och utbildning kring hur de kan arbeta med strävansmålen i handledningen av eleverna. Inom lärlingsutbildningen fördjupas samarbetet mellan skolan och arbetsliv och därmed förändras yrkesläraren roll. För att bibehålla en god kvalité i utbildningen behövs att yrkesläraren och handledaren samarbetar kring elevens utbildning och att en gemensam planering, uppföljning och utvärdering görs. Yrkesläraren kan också behöva handleda handledaren och vara ett stöd i handledarens pedagogiska arbete med eleven.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/19993
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_19993_1.pdf (228.6Kb)
Datum
2009
Författare
Bloom, Larry
Haugen, Malin
Nyckelord
Lärlingsutbildning
samarbete skola-arbetsliv
AP
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV