Upplevelsebaserat lärande eller traditionell katederundervisning - En jämförande studie av undervisning i två gymnasieklasser
Abstract
Sammanfattning
Syftet med föreliggande arbete har varit att jämföra två olika pedagogiska metoder i två olika gymnasieklasser i
samma avsnitt i samma kurs. Den ena klassen har fått traditionell katederundervisning medan den andra har fått
undervisningen i form av upplevelsebaserat lärande.
Dels har syftet varit att jämföra resultaten i de båda ovan nämnda klasserna. Vidare har vi också velat studera
vad eleverna upplever av de två olika pedagogiska metoderna.
För att ha ett mätbart instrument kartlade vi elevernas förkunskaper som visade sig vara ganska lika i de båda
klasserna. När klasserna genomgått de båda olika pedagogiska metoderna fick de göra prov på avsnittet. Den
klass som fick traditionell katederundervisning fick böcker med sig hem att läsa på till provtillfället. Klassen
som fick undervisningen i form av upplevelsebaserat lärande fick inte böcker med sig hem att läsa på till
provtillfället. Det visade sig att resultaten skiljde sig lite åt. I stort hade klassen med den traditionella
undervisningen bättre resultat än klassen med upplevelsebaserat lärande. Det visade sig också att eleverna i
klassen med upplevelsebaserat lärande var jämnare i resultaten än den traditionella klassen. Eleverna i klassen
med det upplevelsebaserade lärandet hade, efteråt, ett helt annat socialt spel dem emellan och till läraren.
Ett tredje syfte har varit elevernas upplevelse av vad de lärt sig. Det har visat sig att flera av eleverna i den
upplevelsebaserade klassen inte trott att de lärt sig något. När sedan frågor ställts till dem om avsnittet de just
gått igenom visar det sig att de har gedigen kunskap om det de just lärt sig. Eleverna i den traditionella klassen
hade ingen egentlig åsikt om skillnader med andra avsnitt i samma kurs då de tyckte att lektionerna var som
vanligt.
Eleverna i den upplevelsebaserade klassen har fått träning i att argumentera och att diskutera. Något den
traditionella klassen inte fått. Detta märktes tydligt på inspelningarna av intervjuerna som genomfördes efter de
två olika undervisningssätten.
Det skulle vara intressant att se om det skiljer sig något i hur mycket eleverna kommer ihåg efter några månader.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Ekstedt, Fredrik
Kristiansson, Maria
Keywords
Upplevelsebaserat lärande
experiential learning
Language
sv