Show simple item record

dc.contributor.authorBalke, Henriksv
dc.contributor.authorHutt, Michaelsv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:31:56Z
dc.date.available2009-04-08T10:31:56Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/19996
dc.description.abstractVid en internationell jämförelse ligger Sverige efter andra länder beträffande användandet av tekniska hjälpmedel i matematikundervisningen. Syftet med examensarbetet är att belysa vilka attityder till användandet av tekniska hjälpmedel som finns bland gymnasielärare. Vår arbetsmetod var att kartlägga inställningen till tekniska hjälpmedel genom distribution av en webbenkät som skickades ut till 97 lärare. De inkomna svaren sparades i en databas för databearbetning och tolkning. Efter granskning av enkäterna fann vi att lärarna anser att grafräknaren underlättar den matematiska förståelsen. Det framgår dessutom att det lärarna mest efterfrågar för att kunna öka inslagen av tekniska hjälpmedel är tid till fortbildning. Krav från styrdokument har däremot inte lika stor genomslagskraft på lärarnas vilja att förändra undervisningen i detta avseende. För att skapa en positiv attityd bland lärare för en ökad användning av tekniska hjälpmedel visar våra resultat på vikten av att skolornas tillgång till datorer och datorsalar utgör ett stöd och inte ett hinder för lärarens planering av undervisningen. En stor del av lärarna anger dessa problem som en viktig begränsande faktor.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMatematiksv
dc.subjecttekniska hjälpmedelsv
dc.subjectgrafritande räknarsv
dc.titleGymnasielärares attityder till tekniska hjälpmedel i matematikundervisningensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record