• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elev- och lärarperspektiv på muntlig produktion i Engelska A

Sammanfattning
Vi har valt att skriva ett arbete om muntlig produktion eftersom vi med dagens fokusering på kommunikation i språkämnena finner det intressant hur det verkligen ser ut i språkklassrummen idag. Vi har valt att fokusera på hur eleverna vill arbeta med muntlig produktion samt hur lärarna egentligen arbetar i klassrummen. Syftet med vår undersökning är således att undersöka och jämföra elevers och lärares syn på muntlig produktion på Engelska A. I vår undersökning ingår en enkät, som besvarats av 15 elever på Engelska A samt sex intervjuer med lärare som undervisar samma kurs. Enkäten består till större delen av slutna frågor angående arbetssätt och hur de vill arbeta för att känna sig bekväma med att tala engelska. Det fanns dock ett par öppna frågor där det fanns chans för eleverna att svara lite utförligare. Intervjuerna med lärarna handlar om vilka arbetssätt de använder sig av och lite om hur de uppfattar elevernas inställning till att prata engelska. Vi har sedan sammanställt de resultat som vi fått fram från enkäterna och intervjuerna. Resultatet av enkäterna var att nästan alla elever tycker att det är viktigt att kunna prata engelska och en del efterfrågar ännu mer muntliga övningar. Vad gäller preferenser angående arbetssätt domineras svaren av att eleverna känner sig mer bekväma då de arbetar i grupp, gärna tillsammans med personer de känner väl. När det kommer till lärarnas svar överensstämmer de i stor grad med vad eleverna faktiskt har svarat och lärarna tycks arbeta på det sätt som eleverna föredrar. Den allmänna uppfattningen, hos både elever och lärare, är att det är betydligt lättare att arbeta med oförberedd muntlig framställning än vad det är att presentera något muntligt inför hela klassen. Denna studie kan tänkas vara av intresse för lärare i och med att elevernas tankar kring hur de föredrar att arbeta kan vara något som man som lärare vill ta fasta på.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20002
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_20002_1.pdf (723.5Kb)
Datum
2009
Författare
Nilsson Sandin, Elin
Wallh, Camilla
Nyckelord
muntlig produktion
Engelska A
kommunikativ kompe
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV