"Hellre fria än fälla" - Sång- och instrumentalpedagogers tankar kring betygssättning och bedömning.
Abstract
Syfte
Vårt intresse låg i att undersöka hur lärare på estetiska programmet på gymnasiet ser på
betygsättning i sång- och instrumentalämnet, hur deras reflektioner kring uppgiften lyder.
Metod och material
Vi använde oss av den kvalitativa forskningsintervjun som metod för vår undersöknig. Vi intervjuade
fyra sång- och instrumentallärare på estetiska programmet utifrån vissa givna frågor. När vi
analyserade insamlade data från intervjupersonerna kunde vi identifiera några olika problemområden
värda att diskutera närmare.
Resultat
Det framkommer tydligt att lärarna vi intervjuade upplever att det är problematiskt med
betygsättning i sång- och instrumentalämnet. Samtliga menar att det mer eller mindre gått inflation i
betygen. Vidare diskuterar lärarna att de helst inte vill sätta betyg utan hellre skulle se en annan form
av bedömning än den som idag råder.
Betydelse för läraryrket
Att medvetandegöra och reflektera över processen gällande bedömning och betygsättning i sång- och
instrumentalämnet på gymnasiet anser vi ha en betydelse för att uppgiften att sätta betyg ska
underlättas. Genom våra samtal med intervjupersonerna har vi fått ökad förståelse för problematiken
kring betygsättning i ovanstående ämne.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Bolin, Mattias
Wallin, Cecilia
Keywords
Bedömning
betygsättning
sång- och instumentalämn
Language
sv