Show simple item record

dc.contributor.authorLennartsson, Annasv
dc.contributor.authorLadåker, Elisabethsv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:32:21Z
dc.date.available2009-04-08T10:32:21Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20020
dc.description.abstractSyfte: Syftet med detta arbete är att undersöka hur begreppet musikaliskt uttryck hanteras i instrumentalpedagogisk litteratur och inom pianoundervisning, samt att problematisera relationen mellan musikaliskt uttryck och annat i pianoundervisning. Huvudfråga: Hur kan man som lärare arbeta med musikaliskt uttryck i pianoundervisning? Metod och material En kvalitativ intervjustudie som kombineras och jämförs med en litteraturstudie. De tre respondenterna representerar de tre institutionerna kulturskola, gymnasium och högskola. Resultat Genom tolkning av vårt empiriska material har vi kommit fram till att arbetet med musikaliskt uttryck bör finnas med i pianoundervisningen redan från början. Detta enligt Schencks teori som innebär att det vi en gång utfört på ett visst sätt har en förmåga att upprepa sig. Vi har funnit en väsentlig skillnad mellan musikaliskt uttryck i sig och arbetet med musikaliskt uttryck. Det finns många olika sätt att arbeta med musikaliskt uttryck på, oavsett vilken nivå eleven befinner sig på. En viktig del i detta arbete är uppövandet av ett inre lyssnande. Betydelse för läraryrket Belysning av begreppet musikaliskt uttryck och inte minst arbetet med detta kan innebära en vidgad syn på dess innebörd och därigenom förenkla integreringen av detta i undervisningen. Vårt resultat har även relevans när det gäller att uppnå kursmålen för de frivilliga skolformerna, i ämnet sång/instrument.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectmusikaliskt uttrycksv
dc.subjectkreativitetsv
dc.subjectpianoundervisninsv
dc.titleMusikaliskt uttryck i pianoundervisning - när och hur?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record