• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samspel mellan musikämnen

Sammanfattning
Sammanfattning Studiens syfte var att undersöka hur samarbetet mellan Ge/Mu och Ensemble ser ut på det estetiska programmet på tre olika gymnasieskolor samt om det finns utrymme och behov av förändringar. Studien behandlade frågeställningar som: Hur kopplar lärare/elever ihop teoretiska och praktiska musikämnen? Hur ser samarbetet mellan Ge/Mu och Ensemble ut på respektive skola? Undersökningen genomfördes med en kvalitativ forskningsmetod. Vi använde oss av kvalitativa forskningsintervjuer där vi intervjuade lärare och elever på tre olika musikestetiska gymnasier i Västsverige. Vår teoretiska utgångspunkt för studien har varit det sociokulturella perspektivet. Litteratur som behandlar tid, lärarlag, samarbete, metaspråk och skolutveckling har också behandlats och refererats till i våra analyser/diskussioner. Resultatet visade att alla lärare och elever har gemensam syn på de berörda ämnenas relevans till varandra. Vad gäller det faktiska samarbetet mellan ämnena såg vi att det egentligen bara var en av skolorna som aktivt arbetade för att utveckla samarbetet. Förutsättningar som vi sett kan påverka graden av samarbete är att lärarna träffar varandra regelbundet för diskussioner kring skolutveckling. Vi såg att eleverna på de skolor där samarbetet är outvecklat har svårare att se meningen med det de läser i Ge/Mu, då undervisningen där kanske inte berör den genre som de är inriktade på eller intresserade av att spela. Vi avslutar studien med att ge några konkreta förslag på hur samarbeten skulle kunna se ut mellan Ge/Mu och ensemble på estetiska programmet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/20023
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_20023_1.pdf (289.5Kb)
Datum
2009
Författare
Öhlin, Kenneth
Gustafsson, Jonathan
Nyckelord
samarbete
skolutveckling
sociokulturellt lärande
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV