Samspel mellan musikämnen
Abstract
Sammanfattning
Studiens syfte var att undersöka hur samarbetet mellan Ge/Mu och Ensemble ser ut på det estetiska programmet
på tre olika gymnasieskolor samt om det finns utrymme och behov av förändringar. Studien behandlade
frågeställningar som: Hur kopplar lärare/elever ihop teoretiska och praktiska musikämnen? Hur ser samarbetet
mellan Ge/Mu och Ensemble ut på respektive skola?
Undersökningen genomfördes med en kvalitativ forskningsmetod. Vi använde oss av kvalitativa
forskningsintervjuer där vi intervjuade lärare och elever på tre olika musikestetiska gymnasier i Västsverige. Vår
teoretiska utgångspunkt för studien har varit det sociokulturella perspektivet. Litteratur som behandlar tid,
lärarlag, samarbete, metaspråk och skolutveckling har också behandlats och refererats till i våra
analyser/diskussioner.
Resultatet visade att alla lärare och elever har gemensam syn på de berörda ämnenas relevans till varandra. Vad
gäller det faktiska samarbetet mellan ämnena såg vi att det egentligen bara var en av skolorna som aktivt
arbetade för att utveckla samarbetet. Förutsättningar som vi sett kan påverka graden av samarbete är att lärarna
träffar varandra regelbundet för diskussioner kring skolutveckling. Vi såg att eleverna på de skolor där
samarbetet är outvecklat har svårare att se meningen med det de läser i Ge/Mu, då undervisningen där kanske
inte berör den genre som de är inriktade på eller intresserade av att spela.
Vi avslutar studien med att ge några konkreta förslag på hur samarbeten skulle kunna se ut mellan Ge/Mu och
ensemble på estetiska programmet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Öhlin, Kenneth
Gustafsson, Jonathan
Keywords
samarbete
skolutveckling
sociokulturellt lärande
Language
sv