dc.contributor.author | Johammar, Ida | sv |
dc.date.accessioned | 2009-04-08T10:32:27Z | |
dc.date.available | 2009-04-08T10:32:27Z | |
dc.date.issued | 2009 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/20026 | |
dc.description.abstract | Syfte: Denna uppsats syfte är att undersöka fyra sångpedagogers sätt att se på sambandet mellan teknik och
uttryck.
Huvudfrågor: De huvudfrågor som undersökningen utgår ifrån är: Vad innebär teknik och uttryck för dessa
pedagoger? Hur anknyter begreppen till varandra för dessa pedagoger? Vilken plats säger pedagogerna att
begreppen har i deras undervisning?
Metod: Undersökningen bygger på intervjuer med fyra sångpedagoger som undervisar på högskolenivå samt
litteratur i sång- och musikpedagogik.
Resultat: Resultatet visar att dessa sångpedagoger ser ett stort samband mellan teknik och uttryck i
sångundervisning. Alla tycker att båda delar är viktiga, men det finns en viss tveksamhet om ifall båda begrepp är
möjliga att förmedla till en student.
Betydelse för läraryrket: Det resultat som denna undersökning ger, hoppas jag kan inspirera till reflektion över
hur man kan integrera både teknikutveckling och arbete med uttryck i sångundervisning. Jag tror att detta är
betydelsefullt för såväl sångundervisning i alla stadier, som för instrumentalundervisning. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Sång | sv |
dc.subject | sångundervisning | sv |
dc.subject | sångpedagog | sv |
dc.subject | teknik | sv |
dc.subject | uttry | sv |
dc.title | Teknik och uttryck inom sångundervisning | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | sv |