Show simple item record

dc.contributor.authorDahlmo, Mariasv
dc.contributor.authorAldenvik, Paulinesv
dc.date.accessioned2009-04-08T10:32:33Z
dc.date.available2009-04-08T10:32:33Z
dc.date.issued2009sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20031
dc.description.abstractSammanfattning: Det övergripande syftet med studien är att undersöka hur IT kan bidra med en variation i undervisningsformer i matematikundervisning. Våra huvudfrågor är: Hur samspelar undervisningsformen med hur det matematiska innehållet framträder i undervisningen då IT används och vad innebär användningen av IT för interaktionen mellan elever och mellan lärare och elever? Studiens uppläggning omfattar tre olika observationer respektive tre intervjuer. Datan är selekterad och sammanvävd till det som utgör vårt resultat, som vi sedan i diskussionen belyser utifrån tidigare forskning och ett sociokulturellt perspektiv. Slutsatserna är att då IT används i matematikundervisningen kan det matematiska ämnesinnehållet förändras samt beroende på elevers olika förkunskaper kring IT, påverkar detta hur mycket elever kan tillgogogöra sig det matematiska innehållet och hur interaktionen mellan lärare och elev och mellan elever ser ut. En pedagogisk fördel med IT är att läraren i undervisningssituationer kan bygga vidare med materialet i en kumulativ process. Relevant för läraren är också att elever, då IT används, tenderar att i större utsträckning söka efter material själva och bli mer delaktiga i sin egen lärandeprocess.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectmatematiksv
dc.subjectvarierad undervisningsv
dc.subjectIT-användningsv
dc.titleVariation i matematikundervisning - hur kan IT bidra?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record