Leverantörsstyrning i kristider - Ska alla verkligen med?
Abstract
Bakgrund och problemformulering: Den rådande finanskrisen har medfört en ökad risk i alla affärsmässiga relationer. Detta är synnerligen påtagligt i tillverkande industrier där interorganisatoriska relationer dessutom är vanligt förekommande. I många relationer har den ena utav parterna ett maktövertag som möjliggör större inflytande över styrprocessens utformning, oavsett hur detta påverkar den svagare parten. Vidare har litteratur kring interorganisatorisk styrning historiskt sett tagit ett statiskt perspektiv. Finanskrisen har dock medfört ett förändringsbehov för styrprocessen och av denna anledning ser författarna en möjlighet att studera de dynamiska aspekterna av dessa relationers styrning. Studiens problemformulering är som följer:
- Hur påverkas en stark kunds leverantörsstyrning i en marknadssituation där såväl dess egna, som leverantörernas, överlevnad är hotad?
Syfte: Studien syftar till att förklara hur en stark kunds styrprocess kan förändras över tiden då exogena faktorer stör balansen på marknaden. Metod: Författarna har antagit en deduktiv forskningsansats där, baserat på tidigare litteratur, hypoteser kring finanskrisens påverkan formulerats. Dessa hypoteser har sedan testats i en fallstudie med kvalitativa intervjuer på olika organisationsnivåer hos två starka kunder inom tillverkningsindustrin. Resultat och slutsatser: Studien visar på en stramare användning av befintliga styrmedel. Dessutom har informell styrning fått en ökad betydelse, men endast för att upprätthålla transaktionell effektivitet. Alla relationer har utvecklats mot att bli mer marknadsmässiga. Två grundläggande krav för att stöd skall bli aktuellt, vilket innebär bibehållandet av tidigare relationsstruktur, har kunnat påvisas. Dessa rör leverantörens överlevnads- och motprestationsförmåga samt kundens möjlighet att allokera resurser till den specifika relationen. Faktorer som påverkar hur marknadsmässig relationen skall bli har identifierats som relaterade till produktens särdrag. I detta innefattas produktens betydelse för kunden, vilken leverantörskunskap och relationsspecifika investeringar som krävs samt tidshorisonten för ett eventuellt leverantörsbyte. Förslag till fortsatt forskning: Uppsatsen efterlyser framtida kvantitativa studier vilka kan testa studiens resultat. Då inga tecken på tätare samarbeten kunnat påvisas menar författarna att studier vilka fokuserar på en opåverkad kund, men av finanskrisen drabbade leverantörer, kan motiveras.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2009-04-08Author
Andersson, Alexandra
Klingberg, Jonas
Series/Report no.
Ekonomistyrning
08-09-45M
Language
swe