Show simple item record

dc.contributor.authorBergenmar Ivarsson, Elisabet
dc.date.accessioned2009-04-09T09:24:00Z
dc.date.available2009-04-09T09:24:00Z
dc.date.issued2009-04-09T09:24:00Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20052
dc.description.abstractUppsatsen är en studie av möjligheter och begränsningar när det gäller att på olika sätt kombinera psykodynamisk teori och systemteori i det kliniska arbetet med företrädesvis ungdomar och deras familjer. Genom litteraturstudier, genomgång av forskningsartiklar på området samt intervjuer med tre psykoterapeuter med utbildning och klinisk erfarenhet från båda teoriområdena, ges olika bilder av hur kombinationer av ovan teori och metod kan se ut och de svårigheter som finns. Uppsatsen berör även generella frågor kring att arbeta integrativt som psykoterapeut. Resultatet av studien visar att det går att kombinera ovan teorier/metoder och att de svårigheter som behöver hanteras, främst handlar om lojalitet och sekretess. Svårigheterna kräver en tydlighet från terapeutens sida när det gäller struktur för behandling och informationsflöde. I dessa frågor ryms även etiska ställningstaganden.en
dc.language.isosween
dc.subjectintegrativ psykoterapien
dc.subjectsystemisk terapien
dc.subjectpsykodynamisk terapien
dc.subjectungdomaren
dc.titleBåde och - att utgå från systemteori och psykodynamisk teori i kiniskt arbete med ungdomar och deras familjeren
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record