Show simple item record

dc.contributor.authorNejad Masoum, Maryam
dc.date.accessioned2009-04-16T09:51:53Z
dc.date.available2009-04-16T09:51:53Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20066
dc.description.abstractTitel: Hur pedagoger ser på elevers språk och matematiksvårigheter - en studie om pedagogernas uppfattning av allmänna och specifika matematiksvårigheter hos elever med annan bakgrund än svenska. Termin och år: Höstterminen 2008 Författare: Maryam Nejad Masoum Kursansvarig institution: Sociologiska institutionen Handledare: Monica Haraldsson Sträng & Åke Lennar Examinator: Rita Foss Lindblad Rapportnummer: HT-08-2611-050 Nyckelord: Nyanlända elever, allmänna och specifika matematiksvårigheter Sammanfattning: Syfte: Studiens syfte är att ta reda på vad pedagogerna i min studie vet om nyanlända elevers allmänna och specifika matematiksvårigheter när dessa elever kommer från ett annat land, har en annan skolkultur och inte behärskar svenska. Jag vill också veta vad matematiksvårigheterna beror på, är det språksvårigheter eller finns det andra bakomliggande orsaker? Vidare så vill jag veta vilka resurser det finns att tillgå i pedagogernas skolor för att hjälpa dessa elever med matematiksvårigheter. På vilket sätt pedagogerna kan kommunicera med sina elever och hur eleverna fungerar sinsemellan, är också en del av studiens syfte. Jag vill också undersöka vad forskning och erfarenhet säger om allmänna respektive specifika matematiksvårigheter. Frågeställningar - Vilka uppfattningar har pedagogerna i min studie beträffande begreppet matematiksvårigheter? - Vilka faktorer tror pedagogerna ligger till grund, för elevers inlärningsförmåga i matematik när dessa elever inte behärskar svenska språket? - På vilket sätt hjälper pedagogerna elever med allmänna respektive specifika matematiksvårigheter när det inte finns kommunikation mellan pedagogerna och eleverna? - Vilka resurser finns i pedagogernas skolor för att hjälpa dessa elever?en
dc.language.isosween
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningen
dc.subjectNyanlända eleveren
dc.subjectallmänna och specifika matematiksvårigheteren
dc.titleHur pedagoger ser på elevers språk och matematiksvårigheteren
dc.typeTexten
dc.type.svepotheren


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record