Visa enkel post

dc.contributor.authorGillström, Magnus
dc.contributor.authorZakariasson, Viktor
dc.date.accessioned2009-04-16T13:36:12Z
dc.date.available2009-04-16T13:36:12Z
dc.date.issued2009-04-16T13:36:12Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20079
dc.description.abstractBakgrund och problemformulering: Den ökade graden av interorganisatoriska relationer, som delvis kan ses som en följd av företags ökade benägenhet att outsourca funktioner som tidigare befunnits inom företaget, har lett till att kommunikationen mellan företag har blivit allt viktigare. Detta kan även ses i de ökade investeringarna i IT som har skett de senaste åren inom många branscher. Transport- och logistikbranschen är inget undantag från dessa ökade investeringar, utan detta är en bransch där teknologisk kommunikation spelar en betydande roll. Samtidigt finns det ett stort missnöje bland många företag som har genomfört investeringar i IT, och mycket av missnöjet ligger i att företagen upplever att investeringen inte skapar all den affärsnytta som de förväntar sig. Dessutom finns det indikationer på att det väldigt sällan genomförs utvärderingar och uppföljningar av de IT-investeringar som genomförs. Syftet med denna uppsats är därmed att undersöka och kartlägga hur kunder till svenska tredjepartslogistikföretag (TPL-företag) har utvärderat affärsnyttan av sina investeringar i ett transportadministrativt (TA) system. Uppsatsen kommer att beskriva hur TPL-kunder har gått tillväga vid utvärderingen och uppföljningen av deras investering, samt huruvida de förväntningar de haft på systemet har införlivats eller ej, och vad som har påverkat utfallet. Metod: För att besvara uppsatsens problemformulering har en enkät skickats ut till 160 företag som har genomfört en investering i ett TA-system. Enkäten består av 20 frågor som relaterar till undersökningsområdet, och utgör det empiriska material som uppsatsens analys och slutsatser baseras på. Resultat och slutsatser: Kunder till svenska TPL-företag utvärderar i stor utsträckning affärsnyttan av sina investeringar i ett TA-system. De använder sig dock väldigt sällan utav väletablerade värderingsmodeller när de genomför en utvärdering, utan utgår främst ifrån egna metoder och modeller där kvalitativa värden och mättal är av större intresse och vikt än ekonomiska. Tillvägagångssättet verkar emellertid inte spela en avgörande roll, då företagen överlag är nöjda med de utvärderingar som genomförs, och anser att de metoder och eventuella värderingsmodeller som används är tillräckliga. Vad gäller uppföljning av investeringarna är det endast hälften av TPL-kunderna som gör uppföljningar, och merparten av de som genomförs avslutas inom 6 månader efter implementeringen av TA-systemet. Förutom de utvärderingar som genomförs så är kunderna till svenska TPL-företag även i hög grad nöjda med de investeringar i TA-system som de har genomfört. Framförallt möjliggör implementeringen av systemet besparingar avseende såväl tid som kostnader vid hantering av transportadministration, vilket även är den främsta orsaken till att företagen beslutar sig för att investera i ett TA-system. En potentiell förklaring till att företagen är så pass nöjda med implementeringen av sitt TA-system är att det föregås av ett gediget förarbete, där såväl företagen som deras personal är väl förberedda inför de förändringar som investeringen innebär.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningen
dc.relation.ispartofseries08-09-48Men
dc.subjectAffärsnytta, IT-investeringar, TA-system, Utvärdering, Värderingsmodelleren
dc.titleAffärsnyttan av TA-system. För kunder till svenska tredjepartslogisikföretagen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post