dc.contributor.author | Aspevall, Henrik | |
dc.contributor.author | Johnson-Lutovsky, Michael | |
dc.date.accessioned | 2009-05-26T09:40:28Z | |
dc.date.available | 2009-05-26T09:40:28Z | |
dc.date.issued | 2009-05-26T09:40:28Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/20318 | |
dc.description.abstract | Problembakgrund: Transportsektorn och framförallt vägtransporter är den enskilt största
problemområdet med avseende på kolidioxidutsläpp i världen. Förändringsåtgärderna som
hittills har gjorts inom sektorn är otillräckliga, främst eftersom det totala antalet transporter
fortfarande ökar. Företag, främst industriländerna, har under de senaste decennierna börjat
integrera miljömål i sina företagsstrategier. Det statliga transport- och logistikföretaget Green
Cargo bildades år 2001 och samma år införde företaget ett balanserat styrkort med integrerade
miljömål. Meningen var att arbetarna skulle känna sig mer delaktiga och se att det går att
påverka utfallen. Men en integrering av miljömål innebär inte automatiskt att organisationen
blir miljövänligare. För att miljömålen ska ge önskvärda resultat krävs att implementeringen
av strategin lyckas.
Syfte: Uppsatsens huvudsyfte är att förstå vilka svårigheter som finns med att implementera
strategiska miljömål i ett företag i transportsektorn. Vi avser komma fram till om
uppfattningen av miljömålens påverkbarhet skiljer sig mellan olika hierarkiska nivåer i
företaget. Syftet är också att finna vilka svårigheter som finns gällande kommunikation av
miljömål från ledningsnivå till operativ nivå.
Metod: Vi har gjort en fallstudie på Green Cargo. Vi valde respondenter som speglade
åkeriverksamhetens hierarkiska nivå. Metodvalet gjorde att det blev naturligt att ha en
kvalitativ utgångspunkt gällande datainsamling då fokusering ligger på insikt, upptäckande
och tolkning av respondenternas uppfattningar.
Slutsatser: Studien har funnit att svårigheterna gällande kommunikation av miljömål till
företagets operativa nivå beror på flera faktorer. Chaufförerna har otillräcklig kommunikation
med närmaste chefer och begränsad tillgång till viktiga kommunikationskanaler. Ytterligare
svårigheter som har identifierats är avsaknaden av yttre motivationsincitament samt att
verkligheten i företaget inte alltid stämmer överens med strategin. Studien har också funnit att
inställningen till miljömålens påverkbarhet skiljer sig mellan olika hierarkiska nivåer.
Företagets övre nivå menade att eco-driving möjliggör minskningar av bränsleförbrukningen i
tillräcklig utsträckning för att kunna nå upp till pretsationsmålet. Lägre nivåer ansåg att
möjligheterna att köra eco-driving är avsevärt mycket svårare i större städer som till exempel
Göteborg. Slutsatsen blir att den eco-drivingutbildning som enligt ledningsnivå och högre
chefer medför tillräcklig påverkbarhet i praktiken är svår att tillämpa till fullo. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | en |
dc.relation.ispartofseries | 08-09-54M | en |
dc.title | Miljöarbete inom transportsektorn En fallstudie av hur miljömål kommuniceras inom åkeriverksamheten i Green Cargo | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | D | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |