Goodwillnedskrivningar - bakomliggande faktorer och granskningsproblematik
Abstract
Bakgrund och problem: Goodwill uppstår i samband med rörelseförvärv och utgörs av skillnaden mellan vad det förvärvande företaget betalat och den köpta rörelsens nettotillgångar. En goodwillnedskrivning påverkar inte företagens kassaflöden, som är en viktig faktor vid investerares värdering av företagen, men visar på att rörelsen inte anses inbringa lika stora kassaflöden i framtiden. När goodwill nedskrivningstestas är det flertalet subjektiva bedömningar från ledningen som kan ha en stor påverkan på slutresultatet, då regelverket lämnar utrymme för osäkerhet. Att goodwill numera nedskrivningstestas istället för att årligen skrivas av planmässigt kan även innebära problem för revisorer då beräkningen av verkligt värde kan vara komplext inom vissa områden. Uppsatsens problemformulering är; Vilka bakomliggande faktorer finns som kan förklara att goodwillnedskrivningar görs eller inte görs? Vad finns det för svårigheter gällande bedömning av nedskrivning av goodwill utifrån ett granskningsperspektiv?
Syfte: Syftet med denna undersökning är att granska anledningar bakom nedskrivningar av goodwill. Vidare ska det undersökas hur revisorer upplever granskningen av goodwill och vilka typer av problem som kan uppkomma vid granskningen samt hur redovisningsspecialister uppfattar denna problematik.
Metod: Uppsatsen följer en kvalitativ metod där fem intervjuer med revisorer och redovisningsspecialister utgör primär data. Empirin ställs sedan mot tidigare studier i referensramen för att genom en analys leda fram till uppsatsens slutsatser.
Slutsatser: I studien framkommer det att ledningen har olika anledningar till att inte skriva ner goodwill, både medvetna och omedvetna där det sistnämnda är vanligare, då ledningen exempelvis har en tendens att vara något överoptimistiska i sina antaganden. Studien visar vidare på att en ny VD har flera incitament att skriva ner goodwill och att denne lättare kan förhålla sig objektivt till förvärvet. Att företag medvetet skulle skriva ner goodwillposten för att nå ett önskat resultat är generellt sett inte vanligt, eftersom det är en signal på ett misslyckat förvärv. Däremot finns det incitament att skriva ner extra när en nedskrivning bevisligen behövs. Generellt verkar även en nedskrivning förskjutas några år innan den utförs. Granskning av goodwillposten upplevs som svår, bland annat eftersom det innefattar många subjektiva antaganden. Som revisor blir uppgiften att granska rimligheten i antaganden, med hjälp av interna och externa informationskällor. En vanligt förkommande diskussion mellan företag och dess revisorer är hur goodwill ska fördelas på kassagenererande enheter.
Förslag till fortsatt forskning: Det hade varit intressant att göra en liknande studie, men ur företagsledningens perspektiv. Likaså hade det varit av intresse att göra en jämförande studie om några år om hur konjunkturläget påverkar goodwillnedskrivningar och om frågan hamnat i större fokus hos företagsledningarna.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2009-06-09Author
Andersson, Mikael
Svensson, Jessica
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
08-09-66M
Language
swe