Show simple item record

dc.contributor.authorTörnqvist, Rebecca
dc.date.accessioned2009-06-16T10:42:17Z
dc.date.available2009-06-16T10:42:17Z
dc.date.issued2009-06-16T10:42:17Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20418
dc.descriptionFolkhälsovetenskapligt programen
dc.description.abstractIntroduktion: En studie och utvärdering av kursen Livskunskap bland elever på Gullmarsgymnasiet i Lysekil. Kursens syfte är att utveckla elevers sociala och emotionella kompetens, utveckla självkänsla och självförtroende samt skapa goda förutsättningar för eleverna att ha goda relationer med andra människor. Syfte: Huvudsakligt syfte med denna uppsats är att undersöka om utbildningsinsatsen Livskunskap varit en bra åtgärd för att påverka ungdomars hälsa samt se om det finns könsskillnader i svaren. Ytterligare syfte är att undersöka lärarnas intryck av kursen. Metod: En kvantitativ enkätundersökning bland alla deltagande elever och lärare som deltog i kursen under hösten 2008. Resultat: Enligt de resultat som studien visar är Livskunskap inte helt effektiv för att påverka ungdomars hälsa. Statistiska signifikanta könsskillnader har heller inte kunnat påvisas i svaren. På grund av lågt deltagande bland lärarna kunde inte en jämförande analys mellan elever och lärare göras.en
dc.subjectLivskunskap, hälsa, hälsofrämjande arbete, social och emotionell kompetensen
dc.subjectlivskunskap, health, health promotion settings, social and emotional competenceen
dc.titleLivskunskap - en lyckad utbildningsinsats?en
dc.title.alternativeLivskunskap - a successful educational intervention?en
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Medicineeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för medicinswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record