Att inte vara synlig - patientens upplevelse av sjuksköterskans bemötande på en akutmottagning
Abstract
Antalet anmälningar om dåligt bemötande inom den svenska hälso- och
sjukvården är konstant högt. Patientnämnderna, vilka mottar dessa klagomål,
lämnar årligen en rapport till socialstyrelsen. De rapporter som socialstyrelsen
har fått in visar tecken på att anmälningarna på senare tid också ökar. Att som
patient få ett dåligt bemötande kan påverka deras upplevelse av och syn på
vården. Syftet med den här studien var att undersöka patientens upplevelse av
det bemötande han får av sjuksköterskan på en akutmottagning. En systematisk
litteraturstudie genomfördes, där tio artiklar valdes ut och granskades. Med
hjälp av resultatet kunde ett förslag utformas, som syftar till att vägleda och ge
stöd åt sjuksköterskan i mötet med patienten. Det framgick av arbetet att
patienterna inte kände sig synliga för sjuksköterskan. Därutöver var det tydligt
att patienterna kände sig objektifierade samt att de inte var delaktiga i vården.
De tydligaste skillnaderna i upplevelser var de mellan traumapatienter och icke
akuta patienter. Traumapatienternas upplevelse av bemötandet var positivt i
den akuta fasen, men då deras tillstånd stabiliserades var de inte lika nöjda med
bemötandet. Det bristfälliga bemötandet kan vara en följd av alltför
rutinmässiga arbetsmetoder, underbemanning samt den makt sjuksköterskan
medvetet eller omedvetet utövade gentemot patienten.
Nyckelord: Bemötande, akutmottagning, patientupplevelse.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009-06-29Author
Melin, Sandra
Ordéus, Marie
Language
swe