• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Haute Couture åt folket! En fallstudie i att finna en balans mellan användarvänlighet och unikum på webben

Haute Couture to the People! A Field Study in Finding a Balance Between Usability and Uniqueness Online

Abstract
Med utgångspunkt i att e-handeln ökat markant de senaste åren, samt att vi tror att en webbutiks framgång ligger i webbsidans användarvänlighet och unikum, avser vi studera hur en nischad modebutik kan nyttja dagens teknik för att bli mer framgångsrik. Studien finner grund i ett antal semistrukturerade intervjuer samt en fallstudie av befintliga webbutiker. Med vår teoretiska referensram har vi noga analyserat det insamlade material vilket vi erhållit under intervjuerna och fallstudien. Den teoretiska referensramen baseras på teorier vilka behandlar webbdesign och användarvänlighet. Studien bygger på teorierna Universal Design, Social Actor, designprinciper/designmönster samt det mänskliga systemet. Teorierna, gemensamt med resultatet av intervjuerna och fallstudien, ligger till grund för de slutsatser vi kommit fram till. En bearbetning av insamlad data har lett till att fyra framgångsfaktorer har identifierats. Att kunderna känner sig trygga med vad som kommer att levereras har visat sig vara en bidragande faktor till varför många kunder väljer att handla i en webbutik. Ytterligare en framgångsfaktor ligger i en bred målgrupp, där fler kunder upplever sig tillhöra kundsegmentet. Att bjuda kunderna på kunskap är en betydelsefull framgångsfaktor som visat att det är möjligt att attrahera människor till att bli trogna användare. För en nischad modebutik med exklusivitet och unikum som grundstenar är det av största vikt att ha en användarvänlig webbutik, vilken är tillgänglig för alla. Anpassning till Web 2.0 är nödvändig, men att släppa in användaren i form av okontrollerad interaktivitet skulle i uppdragsgivarens fall påverka företagets image negativt. Baserat på studiens resultat kan vi konstatera att tesen, att en av de tyngsta framgångsfaktorerna för en webbutik nischad mot exklusivt mode, bygger på balansen mellan användarvänlighet och unikum, var ett korrekt antagande.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URI
http://hdl.handle.net/2077/20551
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
gupea_2077_20551_1.pdf (9.350Mb)
Date
2009-06-30
Author
Maxe, Sofia
Bergsten, Anna
Keywords
e-handel
webbutiker
framgångsfaktorer
Web 2.0
användarvänlighet
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2009:032
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV