Show simple item record

dc.contributor.authorBäck-Edberg, Catarina
dc.contributor.authorJanmarker, Lena
dc.date.accessioned2009-08-05T08:25:18Z
dc.date.available2009-08-05T08:25:18Z
dc.date.issued2009-08-05T08:25:18Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20782
dc.description.abstractSyftet med litteraturstudien var att beskriva förmågor hos sjuksköterskan som bidrar till det goda mötet. Att möta människor är grunden för all mellanmänsklig kontakt och det innebär ett samspel mellan människor som berörs. Goda möten ger ofta glädje, tillfredsställelse och ibland en känsla av lycka. Redan under tidig barndom grundläggs förmågor till empati och förmågan att kunna förstå sig på andra människor. Via självkännedom och intresse till att utvecklas som yrkesmänniska kan sjuksköterskan medvetandegöra de förmågor som bidrar till det goda mötet. Orlando och Travelbee beskriver reflektionens betydelse för att sjuksköterskan skall kunna utvärdera och planera omvårdnadsarbetet. Eriksson redogör för betydelsen av den vårdande relationen. Litteraturstudien bygger på 14 vetenskapliga artiklar, två kvantitativa, tio kvalitativa och en review. Studierna har utförts på äldreboenden och sjukhus. Resultatet baseras på vad sjuksköterskan, patienten och närstående uppfattade som betydelsefulla förmågor hos sjusköterskan för att få till stånd ett gott möte. Det visade sig att sjuksköterskan skall vara närvarande och öppen, lyssna aktivt, ha humor och empati i mötet. Vissa förmågor är starkare relaterade till varandra än andra som till exempel att vara närvarande, öppen, lyssna och ha humor. Dessa förmågor är intimt förknippade med empati och besitter sjuksköterskan dessa förmågor har hon insikten att kunna bekräfta patienten och närstående. Studien har betydelse i praktiken för att medvetandegöra betydelsen av dessa förmågor i mötet med patienten och närstående. Genom att detta lyfts fram finns en möjlighet till kompetensutveckling för sjuksköterskor i det dagliga arbetet, så att det goda mötet kan kvalitetssäkras. Området behöver studeras vidare. Vi fann inga studier som beskrev det goda mötet på vårdcentral, vilket blir nästa utmaning i fortsatta studier. Nyckelord: patient-sjuksköterskerelation, kommunikation, äldre, närstående, humoren
dc.language.isosween
dc.titleDet goda mötet. Förmågor hos sjuksköterskan som bidrar till det goda mötet med den äldre patienten och dennes närståendeen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsaswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institute of Health and Care Scienceseng
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record