Visa enkel post

dc.contributor.authorLiu, Deyu
dc.contributor.authorMendoza, Janett
dc.date.accessioned2009-08-17T06:52:33Z
dc.date.available2009-08-17T06:52:33Z
dc.date.issued2009-08-17T06:52:33Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/20802
dc.description.abstractBakgrund och Problem: Många stora företag skriver nuförtiden väldigt mycket om Corporate Social Responsibility, det vill säga socialt ansvar. CSR är frivilliga upplysningar som företag kan kommunicera på olika sätt. Internet har under de senaste decennierna blivit allt mer populärt, och det är vanligt att företag kommunicerar CSR via deras hemsidor. Företagen skriver en del men i praktiken skiljer sig CSR-kommunikationer med faktiska handlingarna. De som ofta övervakar och avslöjar företagens brister i sina CSR- kommunikation är främst media. Kalla fakta i TV4 har i början av året avslöjat att många svenska företag säljer dun produkter vars dun plockats från levande fåglar. Ikea och Åhléns var två av dem som drabbades av skandalen däremot klarade Helly Hansen sig. Programmet har upprört många och även oss. Vi undrar därför hur trovärdigt företagens CSR-kommunikation är på deras hemsidor. Våra frågeställningar är således följande: · Hur beskrivs CSR-kommunikation hos de utvalda företagen? · Finns det någon skillnad mellan de valda företagens CSR-kommunikationer? · Är det ena företagets CSR-kommunikation mer övertygande än den andra? I så fall vad är det som skiljer dem åt och vad kan dessa skillnader bero på? Syfte: vårt syfte med uppsatsen är att analysera hur företagen skriver CSR-kommunikation på deras hemsidor, och att finna de likheter och skillnader bland dem. Metod: Vi har valt ett kvalitativt tillvägagångssätt för vår uppsats. Vi granskar de tre valda företagens CSR-kommunikationer på hemsidan, sedan studerar vi deras CSRkommunikationer i detalj genom en textanalys som innehåller en innehållsanalys och en retorikanalys. Empiri, Textanalys och Slutdiskussion: Vi besvarar våra frågeställningar i de här kapitlen. Vi svarar fråga ett i empirikapitlet genom att göra en tabell av de olika områden som varje företag täcker i sina CSR rapporter på sina hemsidor. Fråga två besvaras i textanalyskapitlet, då utför vi en innehållsanalys av de CSR-kommunikationer som vi nämnt i empiridelen och en retorikanalys av företagens miljöpolicy för att ta reda på skillnader och likheter bland dem. Den tredje frågeställningen besvaras i slutdiskussionen, sedan följs en diskussion kring uppsatsämne. Förslag till vidare studier: Vi ger vidare föreslag eftersom ämnet är väldigt intressant och aktuellt. Det kan finnas fortfarande många funderingar kring CSR- kommunikation som öppnar möjlighet att fortsätta vidare studieren
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesExternredovisnong och företagsanalysen
dc.relation.ispartofseries08-09-120Men
dc.titleCSR-Kommunikation i praktiken - Textanalys av CSR-kommunikation i tre företagen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post