Transporter på väg - En studie över Sveriges lastbilscentralers metoder för att möta ökande drivmedelspriser
Abstract
Bakgrund och problemformulering: De senaste åren har debatten om de globala miljöhoten ökat och då framförallt diskussionen om koldioxidutsläpp. Regeringen har som mål att sänka koldioxidutsläppen fram till 2020 med 40 procent jämfört med 1990 års nivå. Transportsektorns utsläpp har till skillnad från de totala utsläppen, ökat sedan 1990 och kommer att öka om det inte sätts in starka styrmedel. Med detta som förutsättning kommer lastbilscentralerna att vara tvungna att utforma strategier för att bemöta de yttre hoten, vilket leder oss in på studiens frågeställningar: - Vilka metoder arbetar lastbilscentralerna aktivt med och vilka anser de är viktiga för att minska sina bränslekostnader? - Finns det någon skillnad i vilka metoder små, mellan och stora centraler anser är viktiga? Syfte: Huvudsyftet med denna uppsats är att undersöka vilka metoder lastbilscentraler arbetar aktivt med och vilka metoder de anser vara viktiga för att minska sina bränslekostnader. Metod: Uppsatsen är uppbyggd utav både en kvantitativ enkät och kvalitativa intervjuer. Vi valde att göra en enkät för att kunna undersöka en så stor del av populationen, 82 stycken, som möjligt. Enkäten besvarades av 32 stycken centraler ur ett urval på 41 stycken. För att få en djupare insikt i lastbilscentralernas strategiarbete valde vi att göra 3 stycken kompletterande telefonintervjuer. Resultat och slutsatser: De sammanlagda medelvärdena visar att lastbilscentralerna värderar EcoDriving, Ruttplanering, Nya fordon och Underhåll av fordon som det viktigaste metoderna för att minska bränsleförbrukning. Dessa fyra metoder, tillsammans med miljöcertifiering, är även de som lastbilscentralerna arbetar mest aktivt med. De mest intressanta och även de största skillnaderna finns mellan stora och små företag och då främst för metoderna Mobilt IT och Alternativa bränslen. Båda metoderna värderas högt av stora centraler och lågt av de små centralerna. Utifrån Whittingtons (2002) klassiska perspektiv identifierades med hjälp av telefonintervjuer ett par viktiga punkter angående strategi. Intervjuerna tyder på att ledarna i vissa centraler har möjlighet till en mycket stark position då det saknas röststarka ägare. Både enkäten och intervjuerna visar att centralerna har ett starkt fokus på vinstmaximering. Att jobba med bränsleminskning ger både fler kunder genom lägre pris och fler kunder genom bättre miljöimage. Vi tror att det är viktigt att lastbilscentralerna är proaktiva i sitt arbete med bränsleförbrukning då de kan få svårt att snabbt ställa om när kraven i framtiden ökar från både myndigheter och kunder.
Degree
Student essay
Other description
Background and problem: In the last few years the threat against the environment and especially the emissions of carbon dioxide has become increasingly debated. The government have set up a goal to lower the emissions of carbon dioxide with 40 percent until 2020 compared to the level in 1990. The emissions in the transportation sector have, in contrast to the total emissions, increased since 1990 and will continue to increase unless powerful control measures are implemented. The lorry centres have to use strategies to answer to these external threats which lead us to the two questions of this thesis: - What methods do the lorry centres use actively and which do they consider as the most important methods for fuel saving? - Are there any differences which methods small, medium and large centres considers as important? Purpose: The main purpose of this thesis is to examine which methods lorry centres use actively and which they consider as important for fuel saving. Method: The thesis uses a web survey and phone interviews. We used a web survey to be able to generalise our result to all the 82 Swedish lorry centres. The selection for the web survey was 41 centres and 32 of them replied to the survey. We choose to do three phone interviews to get a deeper understanding of the lorry centres’ strategy management. Result and conclusions: Our results show that the lorry centres consider EcoDriving, Fleet Management, New trucks and Service of trucks as the most important methods for fuel saving. These four methods, together with Environmental management certificate, are also the methods that the lorry centres work with most actively. The most interesting and also the largest differences can be found between large and small companies. The main differences are between Mobile IT and Alternative fuels. Both these methods are ranked high among the large centres and low among the small centres. A couple of important points regarding strategy from a classical perspective were identified in the phone interviews. The interviews indicate that because of the lack of strong owners the leaders in some centres have the possibiltity for a powerful position. The survey and the interviews show that the centres have a strong focus on profit maximization. Working with fuel saving methods leads to more customers through lower prices and more customers because of the improved environmental image. We belive that it is important that the lorry centers are proactive when working with fuel saving. They may otherwise have problems adjusting to customers and governments increasing demands.
View/ Open
Date
2009-08-21Author
Storckenfeldt, Nils
Gillberg, Fredrik
Carlsson, Timm
Series/Report no.
Industriell och finansiell ekonomi
08/09:53
Language
swe