Lek och lärande. En undersökning om pedagogers syn på barns lärande genom leken i förskolan
Abstract
Abstract
Arbetets art: Examensarbete, 10 poäng, Institutionen för pedagogik och
didaktik vid Göteborgs Universitet
Titel: Lek och lärande. En undersökning om pedagogers syn på
barns lärande genom leken i förskolan
Antal sidor: 33
Författare: Sara Samuelsson & Emilia Wigheim
Handledare: Agneta Simeonsdotter Svensson
Examinator: Peter Erlandson
Syfte: Vårt syfte är att undersöka vad pedagogerna har för syn på
barns lärande genom leken.
Frågeställning: Vad har leken för betydelse för barnets sociala, språkliga och
motoriska utveckling?
Metod: Vi valde en kvalitativ metod i form av öppna enkäter och en
sociokulturell inspirerad ansats. I undersökningen deltog 25
pedagoger verksamma inom förskolan.
Resultat: Våran bild utav lek och lärande stämde överens med vad
pedagogerna tyckte. Leken har en väldigt stor betydelse för
barnet utveckling och lärande. I leken lär de sig de sociala
reglerna, etik, empati, motorik, språket, turtagande,
konflikthantering m.m.
Leken är en spontan verksamhet som ger möjligheter att
utforska omvärlden.
Språket är viktigt för leken, barnen måste använda sig utav
språket för att göra sig förstådda. Det är viktigt att använda sig
utav rim och ramsor, detta gynnar språkutvecklingen.
Miljön är en viktig aspekt, både inom och utomhus. Miljön ska
vara inspirerande och omväxlande för barnen. Grovmotoriken
utvecklas genom att barnen får vara ute och leka. För att barns
finmotorik ska utvecklas bör materialet finnas lätt tillgängligt.
Vi som pedagoger har en stor och viktig roll för barnens lek. Vi
ska finnas till hands, uppmuntra och vara ett stöd i barnens lek.
Aspekter som tid, utrymme och tillgång till material är viktiga
för barnens lek.
Det är viktigt att låta barnen leka mycket och att inte avbryta de
i onödan.
Nyckelord: Barn, lek, lärande, förskola, utveckling.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Samuelsson, Sara
Wigheim, Emilia
Keywords
barn
lek
lärande
förskola
utveckling
Series/Report no.
ht05 2611-001
Language
sv