• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lek och lärande. En undersökning om pedagogers syn på barns lärande genom leken i förskolan

Abstract
Abstract Arbetets art: Examensarbete, 10 poäng, Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs Universitet Titel: Lek och lärande. En undersökning om pedagogers syn på barns lärande genom leken i förskolan Antal sidor: 33 Författare: Sara Samuelsson & Emilia Wigheim Handledare: Agneta Simeonsdotter Svensson Examinator: Peter Erlandson Syfte: Vårt syfte är att undersöka vad pedagogerna har för syn på barns lärande genom leken. Frågeställning: Vad har leken för betydelse för barnets sociala, språkliga och motoriska utveckling? Metod: Vi valde en kvalitativ metod i form av öppna enkäter och en sociokulturell inspirerad ansats. I undersökningen deltog 25 pedagoger verksamma inom förskolan. Resultat: Våran bild utav lek och lärande stämde överens med vad pedagogerna tyckte. Leken har en väldigt stor betydelse för barnet utveckling och lärande. I leken lär de sig de sociala reglerna, etik, empati, motorik, språket, turtagande, konflikthantering m.m. Leken är en spontan verksamhet som ger möjligheter att utforska omvärlden. Språket är viktigt för leken, barnen måste använda sig utav språket för att göra sig förstådda. Det är viktigt att använda sig utav rim och ramsor, detta gynnar språkutvecklingen. Miljön är en viktig aspekt, både inom och utomhus. Miljön ska vara inspirerande och omväxlande för barnen. Grovmotoriken utvecklas genom att barnen får vara ute och leka. För att barns finmotorik ska utvecklas bör materialet finnas lätt tillgängligt. Vi som pedagoger har en stor och viktig roll för barnens lek. Vi ska finnas till hands, uppmuntra och vara ett stöd i barnens lek. Aspekter som tid, utrymme och tillgång till material är viktiga för barnens lek. Det är viktigt att låta barnen leka mycket och att inte avbryta de i onödan. Nyckelord: Barn, lek, lärande, förskola, utveckling.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/209
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT05-2611-001.pdf (276.6Kb)
Date
2005
Author
Samuelsson, Sara
Wigheim, Emilia
Keywords
barn
lek
lärande
förskola
utveckling
Series/Report no.
ht05 2611-001
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV