• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förebyggande arbete för barn med avvikande beteende – en kvalitativ studie om barn utan neuropsykiatrisk diagnos

Abstract
Syftet med uppsatsen är att undersöka och redogöra för vad det finns för förebyggande socialt arbete för barn som har uppvisat avvikande beteende och deras föräldrar. Studien riktar sig till barn upp till 10 års ålder som har uppvisat avvikande beteende men inte har fått en neuropsykiatrisk diagnos. De centrala frågeställningarna är: • Vad finns det för förebyggande åtgärder för icke diagnostiserade barn med avvikande beteende? • Hur ska barnen bemötas? • Vad är föräldrarnas roll i detta arbete? Detta är en kvalitativ studie där vi har intervjuat sex socionomer och två specialpedagoger som arbetar med socialt arbete. De kommer dagligen i kontakt med barn som har avvikande beteende och deras familjer. Intervjumaterialet har analyserats utifrån inlärningsteori, social-kognitiv teori och rambegreppet. Studien visar att det finns ett flertal insatser för att hindra att dessa barns avvikande beteende eskalerar. För att förebygga barnens avvikande beteende arbetar man genom föräldrarna. Föräldrarna får då den kunskap och de verktyg som de behöver för att bemöta sina barn på bästa sätt. Struktur i barnens vardag och att man ska uppmärksamma det positiva hos barnen snarare än det negativa är vad resultaten av vår uppsats visar.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/20980
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_20980_1.pdf (196.7Kb)
Date
2009-08-31
Author
Baffoe, Cecilia
Weiland, Helena
Keywords
avvikande beteende
barn
förebyggande arbete
positiv förstärkning
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV