dc.description.abstract | Syfte: Mitt syfte är att studera elevers, i år 3 och 4, uppfattning om symboler och begrepp, inom räknesätten addition och subtraktion. Jag vill framförallt ta reda på hur eleverna tolkar symbolerna +, - och =. Till min hjälp använde jag mig av diagnostiska prov. Metod: Jag valde en liten landsortsskola på Västkusten, studien omfattade 16 elever i år 3 och 4. De 16 eleverna delades in i 2 grupper, med 8 elever i vardera gruppen. Den ena gruppen bestod av elever med matematiksvårigheter och den andra gruppen bestod av elever som inte hade några matematiksvårigheter. Denna bedömning gjordes av lärarna. Enligt min undersökning visade det sig att det endast var tre elever som hade matematiksvårigheter. En kvalitativ metod användes, resultatet är dock delvis kvantitativt redovisat. I studien har jag använt mig av några översiktsdiagnoser, som är utarbetade av Löwing (2007) och representerar olika aspekter av addition och subtraktion samt egna matematiska uppgifter som kartlägger elevernas arbete med addition, subtraktion och "likhetstecknet". Resultat: Resultatet visar att det finns brister i det matematiska språket hos eleverna med matematiksvårigheter. Eleverna visar osäkerhet kring begrepp och uttryck och har svårigheter att tolka en del symboler och de räknesätt, som är knutna till dem. En av eleverna, som ingår i undersökningen, har någon form av stödundervisning. Elever från båda grupperna i studien har svårt att språkligt uttrycka sig och beskriva med egna ord vad matematik innebär. Med hjälp av följdfrågor kunde eleverna, både med och utan svårigheter, beskriva vad matematik innebär. Skillnaderna var inte så stora mellan de två grupperna. Eleverna med matematiksvårigheter hade svårare att koppla matematiken till vardagen och var mer osäkra på begreppen och att tolka en del symboler, medan elever utan matematiksvårigheter kunde direkt koppla matematiken till vardagen och hade mer logiskt resonemang och förstod bättre vad matematik är och var mer säkra på begreppen och symbolerna. | en |