Relationen mellan strategi och belöningssystem. En studie av Gina Tricot, Hemtex, MQ och Sporttex
Abstract
Bakgrund och problem: Wycherley (1983) fastslog att de kritiska framgångsfaktorerna för
att ett detaljhandelsföretag ska lyckas var att företaget hade en väldefinierad strategi och att
denna stöds av ett belöningssystem. Dessutom finns det ett allt större intresse för att använda
en rörlig del av lönen som styrmedel i företagen (Smitt., et al. 2002). Mot denna bakgrund
väcktes intresset att vidare undersöka hur relationen ser ut mellan vald strategi och
belöningssystem i detaljhandeln.
Syfte: Syftet med denna studie har varit att beskriva relationen mellan den valda strategin och
belöningssystemet hos företag som verkar inom detaljhandelssektorn. Uppsatsen har även
syftat till att ge ny kunskap om området strategi och belöningssystem inom detaljhandeln samt
att, baserat på den empiriska undersökning som gjorts, lyfta fram ett antal hypoteser som vi
tror kan gälla för detaljhandeln i stort.
Metod: För att besvara studiens problemformulering gjordes först en litteraturgenomgång
inom området strategi och belöningssystem där en teoretisk referensram byggdes upp.
Därefter genomfördes en empirisk studie vilken bestod av sju intervjuer med representanter ur
företagsledningen från fyra olika företag inom detaljhandeln (Gina Tricot, Hemtex, MQ och
Sportex). På grund av att det relativt sett finns en begränsad forskning om relationen mellan
strategi och belöningssystem har vår studie haft en explorativ ansats.
Resultat och slutsatser: Studien har visat att det finns en relation mellan strategi och
belöningssystem, både i teorin och i empirin. Denna relation visar sig främst i de mått som
ligger till grund för belöningen och i de flesta fall var det mål och mått som var kopplade till
företagets försäljning och resultat. Utifrån vår studie kunde vi därför dra slutsatsen att det bara
var en begränsad del av strategin som fick utrymme i det formella belöningssystemet. Vi fann
också att relationen var tydligast i den operativa delen av företaget och i företag med ett
formellt utformat belöningssystem där syftet med belöningssystemet var att både informera
och motivera. Vi visade även att det är fler faktorer än bara strategi som påverkar
belöningssystemets utformning. Bland dessa faktorer återfinns bland annat vilket syfte
företaget har med belöningssystemet, företagets mognadsgrad, tradition inom branschen och
företaget samt personliga preferenser kring belöningssystem som styrmedel i
ledningsgruppen.
Förslag till vidare forskning: Utifrån studien identifierades ett antal områden där ytterligare
forskning hade varit mycket intressant. Bland annat hur ägarstrukturens påverkar relationen
mellan ett företags strategi och belöningssystem, hur ser belöningssystemets roll ut i ett
styrsystem hos ett expansivt företag som drivs av entreprenörsanda samt om belöningssystem
skiljer sig åt mellan mans- och kvinnodominerade företag.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2009-09-11Author
Eriksson, Viktor
Ringstedt, Anders
Series/Report no.
Ekonomistyrning
08-09-132
Language
swe