• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läs- och skrivsvårigheter. En intervjustudie om hur pedagoger bemöter elever i läs- och skrivprocessen.

Abstract
Abstrakt Examensarbete, C-uppsats, vid institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet, rapportnummer HT05-2611-013 Författare: Sofia Andersson och Johanna Kindberg Handledare: Susanne Johansson Examinator: Göran Lassbo Titel: Läs- och skrivsvårigheter – en intervjustudie om hur pedagoger bemöter elever i läs- och skrivprocessen Bakgrund: Vi som pedagoger kommer med stor sannolikhet att möta elever med läs- och skrivsvårigheter under vårt yrkesverksamma liv. Då vårt uppdrag som pedagoger innebär att lära alla elever läsa och skriva och då vi lever i ett samhälle där kraven på läs- och skrivkunnighet bara ökar kommer vår utgångspunkt i studien att vara hur pedagoger bemöter de elever som har läs- och skrivsvårigheter. Syfte: Syftet med den här studien är att få kunskap om hur pedagoger tänker och arbetar när de möter elever med läs- och skrivsvårigheter i de tidiga åldrarna. Metod: Sju kvalitativa intervjuer har genomförts med pedagoger, verksamma i de tidigare åldrarna (F-3). Intervjuerna har sedan analyserats för att få en djupare förståelse för hur pedagogerna tänker kring läs- och skrivsvårigheter och för hur de bemöter elever som har dessa svårigheter. Resultat: I resultatet av vår studie kan vi se att pedagogerna uppfattar läs- och skrivsvårigheter på olika sätt och att de olika uppfattningarna bidrar till vad de anser att läs- och skrivsvårigheter är. Vidare har vi kommit fram till att det är betydelsefullt att skapa en undervisning där alla elever får möjlighet att utveckla sin språkliga förmåga. För att uppnå detta bör pedagogen behärska olika strategier för hur elever lär sig läsa och skriva. Olika strategier och ett positivt bemötande av eleven kan sedan användas för att skapa möjligheter för elever med läs- och skrivsvårigheter. Nyckelord: Läs- och skrivsvårigheter, pedagog, elev, skola, strategier
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/211
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT05-2611-013.pdf (513.0Kb)
Date
2005
Author
Andersson, Sofia
Kindberg, Johanna
Keywords
läs- och skrivsvårigheter
pedagog
elev
skola
strategier
Series/Report no.
ht05 2611-013
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV