Show simple item record

dc.contributor.authorJungselius, Beata
dc.date.accessioned2009-09-29T09:48:49Z
dc.date.available2009-09-29T09:48:49Z
dc.date.issued2009-09-29T09:48:49Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21154
dc.description.abstractTitel Reklam i mobilen? En studie av förutsättningar för tidningsföretag att använda mobiltelefonen som marknadsföringskanal Författare Beata Jungselius Kurs MK1500 - Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Termin VT-09 Uppdragsgivare Dagspresskollegiet Handledare Oscar Westlund Syfte Att studera förutsättningarna för tidningsföretag att använda mobiltelefonen som marknadsföringskanal. Metod Omvärldsanalys med hjälp av analysmodellen PEST samt intervjuer Huvudresultat Mobiltelefonen som marknadsföringskanal har visat sig vara väl lämpad för olika former av marknadsföringsåtgärder för tidningsföretag. Särskilt väl kan den antas fungera för tidningsföretag som utlåter annonsutrymme i form av så kallade reklambanners på sin mobilanpassade webbsida då dessa i regel ger ett högt observationsvärde såväl som en hög klickfrekvens. SMS-utskick kan även de fungera väl, förutsatt att mottagaren gett företaget tillåtelse att kontakta dem på detta vis helst på eget initiativ. På det hela taget bör marknadsföring i mobilen främst vara relevant för mottagaren, men även attraktivt utformad och välplanerad tidsmässigt för att fungera som bäst.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesC680en
dc.relation.ispartofseriesexamensarbeteen
dc.subjectMarketingen
dc.subjectCRMen
dc.subjectpermission marketingen
dc.subjectpushen
dc.subjectpullen
dc.subjectmobile phonesen
dc.subjectPESTen
dc.subjectadvertisingen
dc.subjectdaily newspapersen
dc.subjectnewspapersen
dc.subjectmobile servicesen
dc.titleReklam i mobilen? En studie av förutsättningarna för tidningsföretag att använda mobiltelefon som marknadsföringskanalen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism and Mass Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record