Investor Relations framtid. Den digitala generationens krav på kommunikation
Abstract
Titel Investor Relations framtid - Den digitala generationens krav på kommunikation.
Författare Johan Sahlman Simon Karlsson
Kurs C-uppsats i Medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik och masskommunikation vid Göteborg universitet
Termin Vårterminen 2009
Handledare Jan Strid
Sidantal 61 sidor exklusive bilagor
Syfte Syftet med studien är att undersöka en yngre generation finansiella intressenters uppfattningar och önskemål av företags finansiella kommunikation.
Metod Fokusgrupper, två grupper aktieägare en grupp finansanalytiker & investerare.
Material Två grupper aktieägare från Högskolan i Borås, totalt 7 st. deltagare, en grupp finansanalytiker & investerare från Andra AP-fonden, totalt 4 st. deltagare.
Huvudresultat Vårt resultat visar att aktieägare, finansanalytiker och investerare är positiva till vissa format beroende på deras förutsättningar. Trovärdigheten i formaten och av innehållet är av stor betydelse för deras användande. Tryckta finansiella rapporter är fortfarande positivt uppskattade och de digitala formaten ska istället ses som komplement. Bland de format som presenterats är podcast, mobiltelefon och html redovisningar det som eftersträvas. E-signs och pdf-dokument finns ingen uppskattning för.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009-09-29Author
Karlsson, Simon
Sahlman, Johan
Series/Report no.
C688
examensarbete
Language
swe