Visa enkel post

dc.contributor.authorPalsdottir, Kristbjörg
dc.date.accessioned2009-10-15T15:29:37Z
dc.date.available2009-10-15T15:29:37Z
dc.date.issued2009-10-15T15:29:37Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21246
dc.descriptionFöräldrar genomgår mångfaldiga upplevelser när deras barn diagnostiseras med hörselnedsättning. Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka upplevelsen hos Isländska föräldrar när deras barn diagnostiserades med hörselnedsättning. Detta inkluderar upplevelsen av tjänsten de fick från den Isländska nationella hörsel- och talinstitutionen. Ett antal av sex föräldrar blev intervjuade för denna studie, med jämn fördelning mellan könen. Intervjuerna analyserades med Interpretative Phenomenological Analysis. Analysen gav två teman, de var; Effekt och upplevelse. Båda teman hade var sina tre subteman. Resultatet från de sex subteman blev: att diagnostisering av hörselnedsättning hos barn är svår för föräldrarna men länger fram blir den lättare leva med. Barns hörselnedsättning har både positiva och negative påverkan på föräldrarnas liv och de tycker att kunskap om barnets framtid och dess utveckling är viktig dock ofta osäker. Föräldara upplever ett behove för ökad kunskap runt hörselnedsättningen samt hörapparaterna. Söd är också viktigt för föräldrarna på olika sätt, dock inte alltid erhålled enligt behov. Generellt var föräldrarna tillferdställda med bemötandet och tjänsten de har erhålled dock finnst det vissa delar som skulle behöva förbättring.en
dc.description.abstractParents go through various experiences when their child is diagnosed with hearing loss. The purpose of the qualitative study was to understand Icelandic parents experienced when their child was diagnosed with hearing loss. This includes the experience they got from service provided by the National Hearing and Speech Institute in Iceland. There were six parents of children with hearing loss interviewed for this study, even distribution was between sexes. The interviews were analyzed using Interpretative Phenomenological Analysis. From the analysis came the two themes; effect and experience, both with three subthemes. The result from the six subthemes was that for the parents the diagnosis of their child’s hearing loss is difficult to receive; however, with time it becomes easier. Their child’s hearing loss has positive and negative effects on their life and feels the knowledge about their child’s future and its development is important; however, it is often uncertain. The parents experience the need for more knowledge about hearing loss and hearing aids. Support in different ways is also important for the parents, but not always perceived as needed. Overall the parents are satisfied with the treatment and service provided with improvement needed in certain parts.en
dc.language.isoengen
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatsen
dc.subjectFöräldrar, hörselnedsättning, upplevelse, barn, hörapparat, fenomenologien
dc.subjectParents, hearing loss, experience, children, hearing aid, phenomenologyen
dc.titleFöräldrars upplevelse när deras barn diagnosticeras med hörselnedsättningen
dc.title.alternativeParents experience when their child is diagnosed with hearing lossen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post