Visa enkel post

dc.contributor.authorPoromaa, Erika
dc.contributor.authorHejde, Anna
dc.contributor.authorGerke, Veronica
dc.date.accessioned2006-02-07T13:21:08Z
dc.date.available2006-02-07T13:21:08Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/213
dc.description.abstractAbstract Arbetets titel Datorn och den tidiga läs- och skrivinlärningen – en kvalitativ litteratur- och samtalsstudie Arbetets art C-uppsats i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet. Institution Sociologiska institutionen Sidantal 37 sidor Författare Anna Hejde, Erika Poromaa och Veronica Gerke Handledare Lars-Erik Olsson Tidpunkt Höstterminen 2005 Nyckelord dator, läs- och skrivinlärning, lärarroll, genus Bakgrund Dagens kommunikationssamhälle ställer krav på skolan att hitta vägar till att stödja elever i deras språkutveckling. För att skapa goda inlärningsmöjligheter bör skolan implementera nya medier så som datorn i undervisningen. Rapporter från Skolverket visar att elevers läsförmåga har försämrats de senast tio åren. I den lässvaga gruppen elever är pojkar överrepresenterade. Att lära sig läsa och skriva är i dagens samhälle en demokratisk rättighet. Det är relevant att finna nya vägar för att stimulera elevers läs- och skrivutveckling. Datorn kan ge den klassiska undervisningen nya möjligheter genom sina rika variationsmöjligheter. Syfte Syftet med denna studie är att se om och i så fall hur elever i de tidiga skolåren gynnas av att lära sig läsa och skriva med datorns hjälp. Lärare måste ha en mångfasetterad kunskap om elevers tidiga läs- och skrivinlärning. För att kunna tillgodose elevernas enskilda behov krävs kunskaper om olika teorier och metoder. Syftet med denna undersökning blir därför att undersöka datorns möjligheter och begränsningar i den tidiga läs- och skrivinlärningen. Ytterligare ett syfte är att se på hur lärarnas attityder och förhållningssätt påverkar användningen av IT i undervisningen. Vidare kommer vi att belysa genusaspekten i förhållande till datoranvändningen i den tidiga läs- och skrivundervisningen. Material och Metod Undersökningen är en kvalitativ litteraturstudie som bygger på tidigare forskning och semistrukturerade intervjuer i samtalsform. Slutsatser Datorn ger variations öjlighet i den tidiga läs- och skrivinlärningen. När datorn används kan det bidra till ökad motivation hos eleverna, vilket medför att eleverna skriver längre och mer innehållsrika texter. Individualiseringen förenklas och eleverna blir i större grad producenter än konsumenter. Lärarnas attityder är avgörande för om och hur datorn används i undervisningen. Både flickor och pojkar gynnas av datorstödd läs- och skrivundervisning. En kombination av de klassiska undervisningsmetoderna och datorstödd undervisning är det mest fördelaktiga i den tidiga läs- och skrivinlärningen.eng
dc.format.extent591247 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2611-020eng
dc.subjectdatoreng
dc.subjectläs- och skrivinlärningeng
dc.subjectlärarrolleng
dc.subjectgenuseng
dc.titleDatorn och den tidiga läs- och skrivinlärningen. En kvalitativ litteratur- och samtalsstudieeng
dc.typeStudent Paper Ceng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post