Klinisk slutexamination i tandhygienistprogrammet vid fyra lärosäten
Abstract
Den legitimerade tandhygienisten har en nyckelroll inom promotion och prevention i
svensk tandvård. I arbetet som tandhygienist krävs att kunna arbeta självständigt och ta
väl underbyggda beslut för att ge en god och säker vård. Syftet med projektet var att
utveckla, pröva och utvärdera en modell för klinisk slutexamination utifrån de krav som
ställs för att arbeta som legitimerad tandhygienist. Projektarbetet resulterade i en modell
bestående av en teoretisk och en klinisk examination. Den teoretiska examinationen
består av ett fiktivt patientfall medan den kliniska examinationen omfattar en realistisk
patientsituation där studenten omhändertar och behandlar en patient. Den framtagna
modellens styrka är att samtliga studenter vid de olika lärosätena examineras kliniskt
efter samma bedömningsgrunder vilket borgar för en god och jämförbar kvalitet.
Collections
View/ Open
Date
2009-11-10Author
Larsson, Anna-Britta
Müller, Görel
Jacobsson, Brittmarie
Lindmark, Ulrika
Andersson, Pia
Mårtensson, Carina
Olsson, Margaretha
Rolandsson, Margot
Sundberg, Nina
Keywords
Tandhygienister
Tandhygienistprogram
Utbildning
Klinisk examination
Publication type
report
Series/Report no.
Rapporter från NSHU
Language
swe