Mer, mera, fler, flera. En studie av några komparativa myckenhetspronomen
Abstract
Uppsatsens huvudsyfte är att föra förståelsen av vilka kriterier som styr
valet mellan mer och fler, i svenska språket, en liten bit framåt.
Uppsatsens bisyfte är dels att föra förståelsen av vilka kriterier som styr
valet mellan mer och mera framåt, dels att föra förståelsen av vilka
kriterier som styr valet mellan fler och flera framåt. För att genomföra
detta använder jag mig av två verktyg: empiri och introspektion.
Materialet är hämtat från Gp03a och består av 679 meningar.
Materialet har analyserats syntaktiskt, semantiskt och fonologiskt. Vid
den syntaktiska analysen har jag ur materialet urskiljt fem nominala
konstruktionstyper och en adverbiell konstruktionstyp. Jag har även
gjort en sammanräkning av vilken satsledsfunktion som frasen som
myckenhetspronomenet ingår i har. Den semantiska analysen har
genomförts genom att konstruktionens substantiv kategoriserats enligt
en semantisk analysmodell som baseras på Svenska Akademiens
Grammatik (Teleman et. al 1999). Den fonologiska analysen har utförts
genom att inledningsgrafemet av efterföljande ord har studerats.
Resultaten och tolkningen av resultaten visar i stora drag att
uppfattningen av referenten som individuativ eller dividuativ på olika
sätt verkar vara det avgörande kriteriet för valet mellan mer och fler.
Detta verkar även gälla för konstruktioner där mer och fler tidigare
beskrivits som lexikaliserade förbindelser (t.ex. mer än trettio skivor).
Valet mellan mer och fler kan understundom även bero på antalet
dividuativa betydelsekomponenter hos substantivet. Valet mellan mer
och mera kan i en konstruktion ha fonologiska orsaker. Valet mellan fler
och flera kan i vissa fall bero att tidsangivande substantiv bildar
lexikaliserade fraser med positivt flera så att en blockeringseffekt
uppstår för flera med relativ betydelse.
Vidare kan även valet av mer i adverbfraser ha att göra med att
adjektiv och verb uppfattas som dividuativa (detta är dock endast ett
resonemangsförslag som saknar närmare empirisk analys).
Degree
Student essay