Show simple item record

dc.contributor.authorPalm, Veronika
dc.contributor.authorSedin Tegenmark, Eleonor
dc.contributor.authorVictor, Mia
dc.date.accessioned2006-02-07T13:25:17Z
dc.date.available2006-02-07T13:25:17Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/214
dc.description.abstractAbstract Titel: Läsförmåga och skönlitterär läsning en litteraturstudie och en attitydstudie Arbetets art: Examensarbete (10 p) Program: Lärarprogrammet, Göteborgs universitet Institution: Sociologiska institutionen Författare: Veronika Palm, Eleonor Sedin-Tegenmark, Mia Victor Handledare: Lars-Erik (LEO) Olsson Examinator: Margreth Hill Datum: December 2005 (Rapportnummer: HT05-2611-021) Antal sidor: 39 Sökord: Läsförståelse, läsa, läsförmåga, läslust, skönlitteratur. Syfte Flera studier påvisar att många svenska elever aldrig läser böcker och att elevernas läsförståelse har försämrats. I vår studie argumenterar vi för att skönlitterär läsning är ett verksamt medel för förbättrad läsförmåga. Frågeställningarna berör hur pedagogen, hemmet och lärandemiljön gynnar elevernas läslust, på vilka sätt skönlitterärt läsande förbättrar läsförståelsen samt vilka elevgrupper som är lättast att engagera i och som gynnas mest av att läsa skönlitteratur. Metod Vi gör en omsorgsfull litteraturgenomgång och en empirisk undersökning där vi genom enkät tar reda på verksamma pedagogers attityder kring ökad läsning av skönlitteratur. Resultat En total lärandemiljö med lättillgänglig litteratur och vuxna som är goda förebilder gynnar läslusten hos eleverna. Den ensamt viktigaste faktorn för ökad läsförståelse är att man läser mycket. Skönlitterära kvalitetstexter innehåller tomrum som eleverna kan tolka och på så sätt fylla ut vilket medför att läsförståelsen utvecklas. En förbättrad läsförståelse resulterar i ett större ordförråd och förbättrat studieresultat. Flickor läser betydligt mer än pojkar. Barn från ekonomiskt svaga hem och skolor med stora andelar elever med annat hemspråk har sämre utgångsläge och gynnas därför sannolikt mest av att läsa skönlitteratur.eng
dc.format.extent488758 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2611-021eng
dc.subjectläsförståelseeng
dc.subjectläsaeng
dc.subjectläsförmågaeng
dc.subjectläslusteng
dc.subjectskönlitteratureng
dc.titleLäsförmåga och skönlitterär läsning. En litteraturstudie och en attitydstudie.eng
dc.typeStudent Paper Ceng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record