Show simple item record

dc.contributor.authorKarlsson, Magnus
dc.contributor.authorOlsson, Linus
dc.date.accessioned2009-12-16T14:35:49Z
dc.date.available2009-12-16T14:35:49Z
dc.date.issued2009-12-16T14:35:49Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/21556
dc.description.abstractStudiens syfte är att söka samband mellan studenters identitet och utbildningsområde, vidare att studera vilka faktorer som inverkar såsom personliga egenskaper, socioekonomisk bakgrund, värderingar, härkomst och genus. För att täcka detta syfte har studien följande forskningsfrågeställning: Hur ser ett eventuellt samband ut mellan studenters identitet och utbildning? Undersökningen utgår från en kvantitativ metod där en webbenkät e-postats till studenter på fyra olika utbildningar på Göteborgs Universitet. Resultaten tolkas först på ett kvantitativt synsätt, där resultatet visualiseras i diagram och tabeller. Vad dessa diagram och tabeller visar tolkas och analyseras sedan utifrån en mer kvalitativ analysmetod där författarna utgår från ett socialpsykologiskt perspektiv, med fokus på Henri Tajfels teori om social identitet. Resultatet i undersökningen visar på ett samband mellan utbildning och identitet. Generellt påverkas identiteten under utbildningen. Detta sker till viss del via identifikation till studentgruppen. Identifikationen är till synes större i homogena grupper. Identiteten har inflytande över vilken utbildning individen beslutar sig för att söka.en
dc.language.isosween
dc.subjectHögskoleutbildning, Identifikation, Social identiteten
dc.titleIdentitet och utbildning. En uppsats om samspelet mellan identitet och utbildningen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record