dc.contributor.author | Karlsson, Magnus | |
dc.contributor.author | Olsson, Linus | |
dc.date.accessioned | 2009-12-16T14:35:49Z | |
dc.date.available | 2009-12-16T14:35:49Z | |
dc.date.issued | 2009-12-16T14:35:49Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/21556 | |
dc.description.abstract | Studiens syfte är att söka samband mellan studenters identitet och utbildningsområde, vidare att studera vilka faktorer som inverkar såsom personliga egenskaper, socioekonomisk bakgrund, värderingar, härkomst och genus. För att täcka detta syfte har studien följande forskningsfrågeställning: Hur ser ett eventuellt samband ut mellan studenters identitet och utbildning?
Undersökningen utgår från en kvantitativ metod där en webbenkät e-postats till studenter på fyra olika utbildningar på Göteborgs Universitet. Resultaten tolkas först på ett kvantitativt synsätt, där resultatet visualiseras i diagram och tabeller. Vad dessa diagram och tabeller visar tolkas och analyseras sedan utifrån en mer kvalitativ analysmetod där författarna utgår från ett socialpsykologiskt perspektiv, med fokus på Henri Tajfels teori om social identitet.
Resultatet i undersökningen visar på ett samband mellan utbildning och identitet. Generellt påverkas identiteten under utbildningen. Detta sker till viss del via identifikation till studentgruppen. Identifikationen är till synes större i homogena grupper. Identiteten har inflytande över vilken utbildning individen beslutar sig för att söka. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | Högskoleutbildning, Identifikation, Social identitet | en |
dc.title | Identitet och utbildning. En uppsats om samspelet mellan identitet och utbildning | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Social Work | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete | swe |
dc.type.degree | Student essay | |