Det sociokulturella perspektivet
Abstract
Uppsatsen är en kritisk granskning av Roger Säljös version av det sociokulturella perspektivet. Vi har undersökt
de två böcker där Säljö presenterar sin bild av det sociokulturella perspektivet, Lärande i praktiken (000) och
Lärande och kulturella redskap (005). I den inledande delen av uppsatsen har vi försökt att tolka och klargöra
Säljös teori om lärande. I den följande delen har vi undersökt och utvärderat de konkreta teser som vi lyckats
finna i den föregående delen. Vi har försökt utreda ifall teorin säger något om hur lärande går till och hur
undervisning bör bedrivas. Dessutom görs en granskning av hur Säljö karaktäriserar förhållandet mellan det
sociokulturella perspektivet och andra teorier om lärande. I den avslutande delen har en jämförelse gjorts mellan
Säljös teori och den teori av Vygotskij som denna anses bygga på utifrån Vygotskijs två böcker Mind in society
(1978) och Thought and language (196). Här utreds i vilken mån Säljös teori verkligen kan ses som en
fortsättning av Vygotskijs.
Vi anser oss ha visat att Säljös sociokulturella perspektiv står för många och svåra problem. Framför allt tycks
det mycket svårt att dra några preskriptiva slutsatser angående undervisningens utformning utifrån teorin. Den
medför kontroversiella ställningstaganden i många filosofiska frågor såsom relativism och antiindividualism. Till
detta tycks teorin försvåra en analys av lärande då den avskaffar en mängd förklarande begrepp utan att ge dem
någon tydlig ersättare.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
André, Joel
Salmijärvi, Susanna
Keywords
Sociokulturellt perspektiv
Roger S
Language
sv