Hur kan man fira högtider med religiösa inslag
Abstract
Sammanfattning:
Vi vill med denna uppsats undersöka hur man som skola och enskild lärare kan förhålla sig till vad styrdokument
och politiker säger (och inte säger) om högtids- och traditionsfiranden som sker under skoltid. Detta gäller först
och främst högtider och traditioner med religiösa inslag. Vi vill söka reda på ett eller flera pragmatiska
förhållningssätt till firanden i skolan som stämmer överens med skolans värdegrund och de lagstiftade
styrdokumenten.
Uppsatsens grundfundament består av kvalitativa intervjuer med fyra politiker, en teoretisk ram baserad
på bland annat religionssociologisk litteratur, samt styrdokumentsanalyser, då främst Lpo 94. I analysen
resonerar vi först kring komplexiteten i frågeställningen, vilken sedan leder fram till olika förslag på
förhållningssätt som skolan kan ha till högtidsfiranden. Dessa förhållningssätt utgår från våra tolkningar av
politikernas åsikter och förslag, samt vår tolkning av Lpo 94.
I läraryrket behövs en vidare och djupare förståelse av samhällsskeenden såsom sekulariseringens
effekter, religionsfrihetens innebörd och en mångkulturs element. En förståelse av dessa begrepp och deras
genomgripande påverkan på skolan och eleverna är fundamental för läraryrket. Genom att studera sakfrågan i
form av högtidsfiranden med religiösa inslag i skolan och vända och vrida på argument, kan man därigenom
tillägna sig fler nyanser i de viktiga frågorna, t.ex. vad innebär en sekulariserad skola? Hur bör en skola som
präglas av religionsfrihet se ut? Vilka traditioner är ”svenska”, vad består vårt kulturarv av? Vi vill också ge
läraren praktiska förslag till hur man kan lösa kommande ”firandekonflikter” på. Högtidsfirandet är ofta
omdebatterat och det behövs pragmatiska och rättvisa förslag till lösningar i denna fråga.
Abstract:
Our purpose with this report is to investigate how the school and the teacher can relate to what the curriculum
and politicians say about in-school celebrations of holidays. This is first and foremost about holiday celebrations
with religious content. We want to find one or several pragmatic approaches to school celebrations that correlate
with the school’s values and the governmental curriculums.
The main fundaments of the report consist of interviews with four politicians, a theoretic frame according
to literature from sociology of religion, and analyses of curriculum mainly Lpo 94. In the analyses part we first
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Hagen, Joel
Samuelsson, Richard
Keywords
Religion
skola
m
Language
sv