”Jag tycker att man skall försöka få fram att matematiken inte är så svår och att det gäller att avdramatisera den för barnen” – En kvalitativ studie om förskollärares reflektioner kring matematikens betydelse i förskolan.
Abstract
Syfte:
Syftet med vår intervjustudie är att undersöka vad några förskollärare anser som viktigt för barnen att få med sig
från förskolan inför sin kommande skolgång samt vilken betydelse dem tillskriver matematiken.
Huvudfrågor:
Våra frågeställningar är: Synliggör pedagogerna matematiken för barnen i förskolan? Arbetar pedagogerna
medvetet med matematik i förskolan? Anser pedagogerna det är viktigt att barnen får med sig matematik från
förskolan inför sin kommande skolgång? Påverkar pedagogernas egna attityder deras arbete med matematiken i
förskolan?
Metod och material:
För att få vårt syfte och frågeställningar besvarade använde vi oss av den kvalitativa metoden och med hjälp av
intervjuer. Valet föll på denna metod då vi ville urskilja och se mönster av informanternas reflektioner. Vi hade
fyra förskollärare som utvalda informanter.
Resultat:
Undersökningen visade att förskollärarna var medvetna om matematikens betydelse för barns lärande i förskolan
och för deras kommande skolgång. De arbetade medvetet med att synliggöra matematiken för barnen. För att
barnen skall kunna möta matematiken i skolan menade förskollärarna att språket samt en god självkänsla var av
betydelse.
Betydelse för läraryrket:
Resultatet från denna undersökning hoppas vi kan komma till nytta för lärarstudenter och verksamma lärare. Vi
anser att man som pedagog bör vara matematisk medveten för att gynna barnens livslånga lärande i
matematiken. Om barnen redan i förskolan förbereds matematiskt, bör de lättare kunna uppfylla de krav som
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Mellqvist Ehnebom, Josefin
Eliasson, Åsa
Keywords
Matematik
f
Language
sv