• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Jag tycker att man skall försöka få fram att matematiken inte är så svår och att det gäller att avdramatisera den för barnen” – En kvalitativ studie om förskollärares reflektioner kring matematikens betydelse i förskolan.

Abstract
Syfte: Syftet med vår intervjustudie är att undersöka vad några förskollärare anser som viktigt för barnen att få med sig från förskolan inför sin kommande skolgång samt vilken betydelse dem tillskriver matematiken. Huvudfrågor: Våra frågeställningar är: Synliggör pedagogerna matematiken för barnen i förskolan? Arbetar pedagogerna medvetet med matematik i förskolan? Anser pedagogerna det är viktigt att barnen får med sig matematik från förskolan inför sin kommande skolgång? Påverkar pedagogernas egna attityder deras arbete med matematiken i förskolan? Metod och material: För att få vårt syfte och frågeställningar besvarade använde vi oss av den kvalitativa metoden och med hjälp av intervjuer. Valet föll på denna metod då vi ville urskilja och se mönster av informanternas reflektioner. Vi hade fyra förskollärare som utvalda informanter. Resultat: Undersökningen visade att förskollärarna var medvetna om matematikens betydelse för barns lärande i förskolan och för deras kommande skolgång. De arbetade medvetet med att synliggöra matematiken för barnen. För att barnen skall kunna möta matematiken i skolan menade förskollärarna att språket samt en god självkänsla var av betydelse. Betydelse för läraryrket: Resultatet från denna undersökning hoppas vi kan komma till nytta för lärarstudenter och verksamma lärare. Vi anser att man som pedagog bör vara matematisk medveten för att gynna barnens livslånga lärande i matematiken. Om barnen redan i förskolan förbereds matematiskt, bör de lättare kunna uppfylla de krav som
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21577
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_21577_1.pdf (337.6Kb)
Date
2009
Author
Mellqvist Ehnebom, Josefin
Eliasson, Åsa
Keywords
Matematik
f
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV