• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varför det är viktigt att arbeta med barns språkutveckling? ”För att de bara é det”. – en kvalitativ undersökning om förskollärares medvetenhet kring användandet av estetiska verktyg

Abstract
Sammanfattning: Vårt syfte med undersökningen är att se om förskollärare medvetet använder sig av estetiska verktyg för att stimulera barns språkutveckling. Våra frågeställningar är: •Hur arbetar förskollärare för att stimulera barns språkutveckling? •Hur värderar förskollärare betydelsen av att arbeta med språkutvecklingen på förskolan? •Hur använder sig förskollärare av estetiska verktyg som metod för att stimulera språkutvecklingen och på vilket sätt ger de uttryck för det? Vi har valt att göra en kvalitativundersökning av respondentkaraktär, där vi genomfört tio stycken samtalsintervjuer med förskollärare. Detta för att vi på bästa sätt ville komma åt förskollärares tankar kring användandet av estetiska verktyg för att språk stimulera barn. Vår teoretiska utgångspunkt har varit det sociokulturella lärandeperspektivet, där vi utgått från Lev Semjonovitj Vygotskijs som menar att barn lär i kommunikativt samspel med andra. Vi har även lutat oss mot Howard Gardners teori om de multipla intelligenserna, för att vi vill framhålla vikten av att skapa olika ingångar i barns lärande. Vi lutar oss även emot olika forskares resultat kring betydelsen av att använda estetiska verktyg, som metod för att stimulera barns språkutveckling. Vårt resultat visar att förskollärare har olika sätt att värdera betydelsen av hur och varför det är viktigt att arbeta med att stimulera barns språkutveckling. Resultatet visar också att förskollärare använde sig av estetiska verktyg i sin verksamhet, men det är få som använde sig av dem på ett medvetet sätt, i syfte att stimulera barns språkutveckling. Vår undersöknings betydelse för läraryrket är att det är viktigt att se till varje barns enskilda behov. Alla lär och tar till sig kunskap på olika sätt. Därför bör vi som förskollärare skapa olika ingångar till barns lärande. Det menar vi att man kan göra med ett medvetet användande av estetiska verktyg.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/21578
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_21578_1.pdf (375.7Kb)
Date
2009
Author
Svensson, Ann-Louise
Dahlin, Helene
Keywords
spr
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV