Varför det är viktigt att arbeta med barns språkutveckling? ”För att de bara é det”. – en kvalitativ undersökning om förskollärares medvetenhet kring användandet av estetiska verktyg
Abstract
Sammanfattning:
Vårt syfte med undersökningen är att se om förskollärare medvetet använder sig av estetiska verktyg för att
stimulera barns språkutveckling. Våra frågeställningar är:
•Hur arbetar förskollärare för att stimulera barns språkutveckling?
•Hur värderar förskollärare betydelsen av att arbeta med språkutvecklingen på förskolan?
•Hur använder sig förskollärare av estetiska verktyg som metod för att stimulera språkutvecklingen och
på vilket sätt ger de uttryck för det?
Vi har valt att göra en kvalitativundersökning av respondentkaraktär, där vi genomfört tio stycken
samtalsintervjuer med förskollärare. Detta för att vi på bästa sätt ville komma åt förskollärares tankar kring
användandet av estetiska verktyg för att språk stimulera barn.
Vår teoretiska utgångspunkt har varit det sociokulturella lärandeperspektivet, där vi utgått från Lev Semjonovitj
Vygotskijs som menar att barn lär i kommunikativt samspel med andra. Vi har även lutat oss mot Howard
Gardners teori om de multipla intelligenserna, för att vi vill framhålla vikten av att skapa olika ingångar i barns
lärande. Vi lutar oss även emot olika forskares resultat kring betydelsen av att använda estetiska verktyg, som
metod för att stimulera barns språkutveckling.
Vårt resultat visar att förskollärare har olika sätt att värdera betydelsen av hur och varför det är viktigt att arbeta
med att stimulera barns språkutveckling. Resultatet visar också att förskollärare använde sig av estetiska verktyg
i sin verksamhet, men det är få som använde sig av dem på ett medvetet sätt, i syfte att stimulera barns
språkutveckling.
Vår undersöknings betydelse för läraryrket är att det är viktigt att se till varje barns enskilda behov. Alla lär och
tar till sig kunskap på olika sätt. Därför bör vi som förskollärare skapa olika ingångar till barns lärande. Det
menar vi att man kan göra med ett medvetet användande av estetiska verktyg.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Svensson, Ann-Louise
Dahlin, Helene
Keywords
spr
Language
sv