Sjung för kropp och själ! En kvalitativ undersökning om upplevelser av sjungande i kör
Abstract
Vårt syfte med undersökningen var att skapa förståelse kring upplevelser och konsekvenser av sjungande. Vi har
genomfört en kvalitativ intervjustudie, med korister från en blandad kör för att ta reda på sångares subjektiva
upplevelser av sjungande. Vidare har vi undersökt hur koristerna kopplar dessa sångupplevelser till personlig
utveckling och hur man, som lärare i sång- och musik, kan skapa en lärandemiljö som främjar elevernas
personliga utveckling. De mönster vi kunnat urskilja vid undersökningen är att koristerna upplever lugn/harmoni,
glädje och eufori i samband med sjungande i kör. De använder också kören för att få en paus från vardagen,
hämta extra energi, förvärva nya kunskaper och få möjligheten att uttrycka sina känslor. Koristerna framhåller
framförallt den positiva känslan av att vara en del i ett större sammanhang och upplever att kören blir ett forum
för stark gemenskap. Vår studie visar att koristerna i allra högsta grad värdesätter och är måna om att få uttrycka
känslor men vi kan dock inte urskilja några mönster som säger att informanterna kopplar känslouttrycken till
personlig utveckling. Vi anser också, grundat på vår undersökning, att det är viktigt att lärare övar upp förmågan
att läsa av elevernas aktuella bakgrundskänslor för att kunna skapa en så gynnande lärandemiljö som möjligt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2009Author
Gustavsson, Markus
Eriksson, Ida
Keywords
K
Language
sv